50 let od posledního velorexu. Vozidla, které drží při životě i slavná komedie Vrchní, prchni!

od Šárka Cvrkalová
2 minuty čtení
velorex
Zdroj: Profimedia

Říkalo se mu různě. Hadrák, hadraplán, hadrolet, husí stehno, montgomerák, velouš, chroust, netopýr, pytel na mrzáky, splašené trubky či prchající stan. Majitelé, kteří se dodnes mohou nějakým jeho modelem pyšnit, ale nedají na velorex dopustit ani 50 let od ukončení jeho výroby.

V listopadu roku 1971 se tříkolové vozidlo potažené koženkovou karoserií přestalo vyrábět. První kousek přitom přišel na svět v roce 1951 a na svědomí ho měli bratři z České Třebové. František a Mojmír Stránští tehdy možná ani netušili, jak bude jednou jejich vynález slavný.

Tři kola a hadrovou karoserii totiž nemá žádné jiné vozítko na světě, a není se tak čemu divit, že i po letech si majitelé funkčních kousků svých veteránů váží a ročně se pořádají mnohé srazy těchto aut, která i po několika desetiletích plní svou funkci pojízdného motorového vozidla.

Ve slavném filmu

„Člověče, vy jste do toho praštil,“ rozčiluje se majitel luxusního vozu, do kterého klepne Dalibor Vrána v podání Josefa Abrháma svým velorexem. „To je hadrák, pane. Ten neublíží, ten leští,“ brání se hlavní postava filmu. Komedie Vrchní, prchni! je pravděpodobně tím, co si s velorexem spojí mnoho z nás.

V další scéně se zase Abrhám vysmívá Svěrákovi, že si saponátem zničil na autě lak. On totiž svůj velorex dává do čistírny. Fanoušci komedie se nad mnoha scénami spojenými s tímhle legendárním autem zasmáli, málokdo ale zná jeho skutečnou historii.

velorex

Zdroj: Profimedia

Velorex je totiž víc než jen filmová rekvizita, byl původně považován za malosériovou výrobu bratrů Stránských, později se ale dokonce stal na nějaký čas vozítkem pro invalidní jedince. Velorex se tedy stal v Československu vozem pro ty, kteří ho potřebovali.

Velorex se mu stal osudným

Bratři Stránští byli na svůj vynález hrdí a zasvětili mu celý život. Jeden z nich bohužel doslova. Starší z konstruktérů František totiž ve velorexu ukončil i svůj život. Na zledovatělé silnici nedaleko České Třebové se mu vymkl stroj z rukou a on nehodu nepřežil.

Auto pak bylo symbolicky využito i při jeho poslední cestě. Jeho bratr Mojmír dál pracoval na zdokonalování vozu, a to až do listopadu roku 1971, kdy se tříkolový vůz přestal zcela vyrábět. Dodnes ho ale v Česku mnoho lidí vlastní a ročně s ním jezdí na srazy.

Své příznivce má velorex i v zahraničí a je jedním z českých vynálezů, které se staly důkazem toho, že i Česká republika má ve světě jakožto průmyslový stát své místo. Každý milovník aut totiž ví, že právě tenhle veterán pochází z Československa a je skutečně jediným svého druhu.

Zdroj: magazin.aktualne.cz, ct24.ceskatelevize.cz

Autor: Šárka Cvrkalová



Související články