Konec spalovacích motorů, ty na syntetická paliva získaly výjimku. Bude to ale drahé, obávají se lidé i politici

od Šárka Cvrkalová
2 minuty čtení
Auto vyfuk
Zdroj: Shutterstock

Ministři pro energetiku členských států Evropské unie v úterý schválili novou normu, která omezí prodej nových aut se spalovacími motory, a to konkrétně po roce 2035. Výjimku budou mít spalovací motory na syntetická paliva.

Česká republika v minulosti předjednanou formu normy schválit odmítla. Přesto budou ale právní předpisy nově vyžadovat, aby všechna auta prodávaná po roce 2035 měla nulové emise oxidu uhličitého, píše iDNES.

Syntetická paliva výrazně dražší než benzín

To, že se budou moci dále prodávat auta se spalovacími motory poháněná syntetickými palivy, vítá mnoho lidí. Velmi kladně krok hodnotí automobilky Porsche a Ferrari. Podle odborníků má ale syntetické palivo jednu velkou nevýhodu.

Oproti klasickému benzínu je totiž výrazně dražší. „Ta mobilita bude dražší než dnes a bude to luxusní zboží,“ uvedl pro TV Nova Daniel Maxa z Ústavu technologie ropy a alternativních paliv VŠCHT.

„Pokud se nebude platit daň, taky by mohla stát syntetická paliva 35 korun na litr,“ sdělil televizi ekonom Lubor Lacina.

Jinak to vidí Andrej Babiš, který na svém twitteru nespokojeně napsal: „Ministři schválili ÚPLNÝ konec spalovacích motorů. Evropská komise tou výjimkou jen všechny obelhala, syntetická paliva v Evropě nevyrábí NIKDO. Existují jen v laboratořích. Výroba by byla energeticky a finančně extrémně náročná, proto litr stojí 247 Kč.“

O 80 % méně emisí

Podle Novinek by měla syntetická paliva snížit emise uhlíku až o čtyři pětiny. Jejich spalování produkuje výrazně čistší emise a vhodný výrobní proces z nich dělá uhlíkově neutrální palivo, popisují stránky České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Petr Fiala na své sociální síti krok pochvaluje. „Vítám, že se v EU podařilo dosáhnout dohody ohledně závazných podmínek pro syntetická paliva do motoru osobních aut. Znamená to, že se nové spalovací motory budou moci prodávat i po roce 2035. Je to důležitý úspěch, protože se tím naplňuje jeden z výsledků našeho předsednictví v Radě EU,“ napsal.

S jeho slovy ale nesouhlasí Karel Havlíček. „Po silných prohlášeních ministrů a premiéra se naše vláda lekla a přidala se poslušně na stranu těch, kteří podporují zákaz prodeje nových aut na spalovací motory pro rok 2035. Syntetická paliva vzhledem k ceně a limitované kapacitě výroby řešením nejsou,“ uvádí na twitteru.

A stejně tak i česká veřejnost je s novinkou poměrně nespokojená: „Taková kravina. Výroba toho benzinu bude stát hrozně moc elektřiny a kouří to lokálně v ulicích stále stejně,“ myslí si pan Lukáš. „Rád bych dodal, že syntetická paliva mají vyšší emise než ta, co tankujeme teď,“ napsal pak pan Viktor.

Zdroj: iDNES, TV Nova, Novinky, ČAPPO, Twitter

Autor: Šárka Cvrkalová



Související články