NÁZOR: Na příspěvek 200 korun měsíčně na mobilní služby dosáhne víc lidí. Nebylo by však lepší regulovat ceny tarifů?

od Soňa Jiroutová
2 minuty čtení
Cesky telekomunikacni urad
Zdroj: Mobil / Lukáš Hron / iDNES.cz / Profimedia

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) zveřejnil tiskovou zprávu, v níž informuje o rozšíření okruhu osob, které budou mít nárok na příspěvek 200 korun měsíčně na mobilní či pevný internet, mobilní či pevné hlasové služby, případně na balíček obsahující některou z těchto služeb.

Tento text je komentářem autora.

Od 1. ledna 2023 musí všichni tuzemští operátoři (T-Mobile Czech Republic a.s., Vodafone Czech Republic a.s., O2 Czech Republic a.s. a PODA a.s.) umožnit toto zvýhodnění, a to nejméně do konce roku 2025.

Rozšířený okruh oprávněných spotřebitelů

Doposud o slevu z nabízených služeb mohli požádat pouze zdravotně postižené osoby, a to držitelé průkazu ZTP z důvodu úplné nebo praktické hluchoty nebo všichni držitelé průkazu ZTP/P. Dále pak osoby závislé na pomoci jiné osoby ve stupni II až IV a osoba pečující o svěřené dítě.

S ohledem na prohlubující se inflaci a skutečnost, že se stále větší množství rodin dostává na hranici chudoby, byl okruh oprávněných osob rozšířen o osoby s nízkými příjmy.

„Osobou s nízkými příjmy se rozumí osoba, jejíž započitatelný příjem za uplynulé kalendářní čtvrtletí je nižší než 2,15násobek životního minima, jde-li o jednotlivce, nebo která žije v téže domácnosti s dalšími osobami a součet jejího započitatelného příjmu a započitatelných příjmů těchto osob za uplynulé kalendářní čtvrtletí je nižší než 2,15násobek životního minima osob žijících v této domácnosti,“ uvádí zpráva.

V přepočtu to pak dle České televize znamená, že u jednotlivce nesmí příjmy za čtvrtletí překročit 31 347 korun a u dospělého se dvěma dětmi mezi šesti a patnácti lety přibližně 68 tisíc korun.

S žádostmi pomohou na pobočkách

Aby spotřebitel mohl o příspěvek požádat, musí vyplnit čestné prohlášení. S jeho vyplněním pomohou operátoři na jedotlivých pobočkách nebo si jej občané mohou stáhnout a zaslat poštou. V tomto případě je však nutné nechat úředně ověřit podpisy.

Z tohoto důvodu operátoři radí, aby si spíše klienti zašli přímo na pobočku a vše vyřídili zde. Čestné prohlášení pak bude nutné dokládat každé tři měsíce, pokud občan žádá jako osoba s nízkými příjmy.

V případě osob zdravotně postižených se čestné prohlášení nepodepisuje, ale osoby jednorázově dodají oznámení či rozhodnutí o přiznání příspěvku na péči.

V případě dítěte svěřeného do péče se předkládá rozhodnutí příslušného orgánu o svěření do péče nahrazující péči rodičů.

Proč to dělat levněji, když to jde draze

Mnohem efektivnějším řešením se však jeví regulace cen mobilních tarifů. ČTÚ již v září zveřejnil závěry analýzy trhu mobilních dat.

„Maloobchodní ceny mobilních služeb v ČR jsou nadále nejvyšší v EU. I když ve střednědobém horizontu dochází k určitému poklesu maloobchodních cen, ceny v jiných zemích EU klesají rychleji než v ČR. Tuto skutečnost potvrzují také nejnovější data a analýzy Evropské komise,“ uvádí tato zpráva.

Důvodem je prý zejména chybějící konkurence tří hlavních operátorů na českém trhu, kteří uzavírají tiché dohody v neprospěch spotřebitelů.

Pokud by se tedy stát spíše zaměřil na ceny nabízených tarifů, kdy pro dítě na 1. stupni neseženete levnější tarif než kolem 300 korun za měsíc, bylo by to nejen komplexnější řešení, ale navíc by nezatěžovalo v takové míře státní pokladnu.

„Dcera je ve 2. třídě a občas už chodí sama na kroužek. Abych věděla, kde je, pořídila jsem jí mobilní telefon. Naivně jsem věřila, že seženu tarif pro takto malé dítě maximálně do 200 korun. Vždyť potřebuje jen volat a mít minimum dat. Ke své hrůze jsem však zjistila, že pod 300 korun to nepůjde,“ potvrdila pro Přehledně24 drahé dětské tarify maminka z Plzně.

Co se týče tarifů pro dospělé, to je pak kapitola sama o sobě, protože jejich neustálé zvyšování pod záminkou zlepšování služeb, je úsměvné a zarážející zároveň.

Zdroj: ČTÚ, Česká televize, Přehledně24

Autor: Soňa Jiroutová



Související články