Novela zákona o ochraně spotřebitele ukončí umělé zvyšování cen před slevami. Zajistí také bezpečnější nákupy na internetu

od Šárka Cvrkalová
2 minuty čtení
slevy
Zdroj: Shutterstock

Kdykoli se v obchodech objeví nějaká velká slevová akce, je pravděpodobné, že ve skutečnosti slevy nebudou tak velké, jak reklamy slibují. Obchody totiž ceny produktů před slevovými akcemi uměle navyšují. Tomu by ale měla zabránit novela zákona o ochraně spotřebitele, která začne platit v pátek.

Navyšování cen před slevovými akcemi už několikátým rokem sleduje nástroj Hlídač shopů. Jeho spoluzakladatel Jakub Balada říká, že před několika lety byla situace daleko horší. Podle České televize se nyní zlepšila, stále je ale daleko za hranicí dokonalosti.

Nejdůležitější marketingový nástroj

Server Asociace pro elektronickou komerci připomíná, že slevy a slevové akce jsou jedním z nejdůležitějších marketingových nástrojů, a to jak pro e-shopy, tak i pro kamenné obchody. Jenomže pokud reklama slibuje slevu 60 %, nejde ve většině případů o slevu z původní ceny, ale z té navýšené.

Nově se situace změní. „Sleva bude moci vycházet z nejnižší ceny za posledních 30 dní, jsou tam ale výjimky, jako je třeba zboží, které podléhá rychlé zkáze,“ prohlašuje mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

„Všiml jsem si toho mnohokrát. Třeba před velkými akcemi, jako je Black Friday. Obchodníci slibují i poloviční cenu, ve  skutečnosti je to ale úplně jinak. Od jisté doby už se umím na podobné akce nenachytat, mám ale dojem, že mnoho lidí to má jinak,“ říká pro Přehledně24 třiatřicetiletý Daniel z Jihlavy.

Změnám se nevyhnou ani reklamace

Novela kromě ukončení umělého navyšování cen řeší také další témata. Jedním z nich jsou i reklamace. Nejvýznamnější změnou je, že se prodlužuje doba, po kterou musí podnikatel prokázat, že se vada na zakoupeném zboží, vyskytla až poté, co si ji spotřebitel převzal, uvádí Advokátní deník.

Nově bude tato lhůta změněna z 6 měsíců ve prospěch spotřebitele na 12 měsíců. Další změnou pak je ochrana spotřebitelů v online prostředí, kteří budou nově chráněni například před falešnými recenzemi na produkty.

Zveřejňování falešných a klamavých recenzí se zabrání tím, že bude mít prodávající nově povinnost informovat své spotřebitele, zda jsou na jeho stránkách zveřejňovány pouze recenze pocházející od lidí, co výrobek zakoupili.

„To je podle mě velmi výrazná změna, protože já osobně se recenzemi hodně řídím a často mám problém v tom, že některým nevěřím,“ říká pro Přehledně24 jeden z nakupujících. „Recenze jsou velmi důležité, mohou být ale také poněkud zrádné,“ doplňuje.

Zdroj: Česká televize, Asociace pro elektronickou komerci, Advokátní deník, Přehledně24

Autor: Šárka Cvrkalová



Související články