České dráhy zakoupily 20 nových vlaků, vyjedou v roce 2024

od Nikola Jaroschová
2 minuty čtení
ceske drahy
Zdroj: Pixabay

České dráhy i přes nepříznivou koronavirovou situaci pokračují v modernizaci vozového parku. Ačkoliv za loňský rok poklesly jejich tržby o více než čtyři miliardy korun, objednaly 20 nových dálkových vlaků za 12,5 miliardy korun.

„Dnes jsme podepsali smlouvu se Škoda Plzeň a Siemens Mobility na nákup 20 nových supermoderních vlaků s kapacitou 555 míst k sezení a provozní rychlostí 230 km/h. Soupravy budou vybavené nejmodernějšími prvky na evropském trhu a nabídnou cestujícím vysoký komfort,“ oznámily ČD na twitteru.

Už koncem února dráhy objednaly pro kraje 33 nových motorových bezbariérových vlaků od polského výrobce PESA Bydgoszcz SA za téměř tři miliardy korun.

Nové soupravy budou jezdit na mezinárodních linkách

Nové vlakové soupravy by měly od roku 2024 jezdit na mezistátních dálkových linkách Praha – Ústí nad Labem – Berlín – Hamburk, Praha – Brno – Budapešť a Praha – Brno – Vídeň – Graz – Villach.

Maximální rychlosti by vlaky mohly dosahovat alespoň mezi Berlínem a Hamburkem.

Objednané vlaky patří mezi netrakční vratné soupravy. Tato varianta snižuje provozní náklady a zkracuje dobu potřebnou na obrat v koncových stanicích, protože je z řídicího vozu možné dálkově ovládat elektrickou lokomotivu na opačném konci vlaku.

K objednávce se připojila i Správa železnic

V objednávce jsou zahrnuty i dva vozy pro Správu železnic, která je chce využívat pro testování tratí. Půjde o diagnostickou soupravu na pravidelné měření statických i dynamických parametrů trakčního vedení. Ta má vystřídat více než 30 let starý stávající měřicí vůz.

Správa železnic se ke kontraktu připojila z důvodu nižší ceny při objednávce s ČD.

„V České republice je v plánu zvýšení rychlosti na konvenčních tratích na 200 km/h a výstavba vysokorychlostních tratí. To v budoucnu umožní provoz vlaků vyšší než dnes maximálně povolenou rychlostí 160 km/h. I proto musíme pokračovat v plánovaných investicích do nových vlaků, kterými naplníme požadavky na standardy vozidel provozovaných na konvenční i vysokorychlostní síti ve střední Evropě,“ uvedl šéf Českých drah Ivan Bednárik.

V současné době mají České dráhy více než 500 lokomotiv, přibližně 1 000 ucelených souprav a přes 2 000 vozů.

Autor: Aneta Střechová



Související články