Český telekomunikační úřad vzdělává o nástrahách při telefonování nebo na sociálních sítích. Své služby nyní rozšířil na všechny generace

od Soňa Jiroutová
2 minuty čtení
Cesky telekomunikacni urad
Zdroj: Mobil / Lukáš Hron / iDNES.cz / Profimedia

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) se snaží neustále zlepšovat ve službách poskytovaných spotřebitelům. Z poslední doby lze připomenout například měřič rychlosti Nettest nebo srovnávač tarifů. Kromě toho se však úřad zaměřuje i na vzdělávání. Se svým projektem Telekomunikační akademie nejprve začal ČTÚ v domovech seniorů. Zde probíhaly přednášky na téma nástrah telefonování. Nyní své služby rozšířil o další cílové skupiny a pomáhá všem generacím s jejich právy a radí ohledně sociálních sítí.

Na webových stránkách Telekomunikační akademie ČTÚ si můžete prohlédnout pestrou nabídku přednášek, které mají za cíl zvýšit povědomí společnosti o nástrahách v telekomunikačním světě.

Telekomunikační akademie

Projekt byl spuštěn v roce 2017 a od té doby proběhlo dle únorové monitorovací zprávy 150 přednášek. ČTÚ v rámci tohoto projektu spolupracuje například s univerzitami třetího věku či s městskou policií.

Telekomunikační akademie nabízí soubor přednášek jak pro veřejnost, tak pro organizace. „Zejména svými videi se zaměřuje na všechny, kteří někdy ve složité spotřebitelské problematice tápou a mnohdy nemusí přesně vědět, na co mají nárok, jak postupovat či jak bránit svá práva. Poslední video z dílny akademie je však tentokrát zacíleno jiným směrem, a to převážně na mladé milovníky sociálních sítí,“ popisuje ČTÚ.

Přednášky navštěvují začátečníci i již zkušení senioři

Redakce Přehledně24 se zeptala inženýrky Kateřiny Kudláčkové, jedné ze školitelek akademie, jak přednášky probíhají a také jaké jsou její zkušenosti s návštěvníky kurzů. „Zkušenosti s našimi klienty máme velmi pozitivní. Senioři jsou aktivní a v průběhu přednášek pokládají různé dotazy nebo přímo žádají o radu s nějakou konkrétní situací,“ uvedla Kudláčková pro Přehledně24.

„Naši klientelu tvoří jak el. komunikacemi nepolíbení posluchači, kteří se na přednáškách mj. dozví, co (ne)dělat na internetu, osvojí si základy kyberbezpečnosti a také způsoby, jak ušetřit za volání, tak i zkušení senioři, kteří mají facebookový profil, standardně nakupují na e-shopech nebo platí přes internet banking atd. Nejčastěji se setkáváme s mírně až středně pokročilými posluchači,“ doplnila Kudláčková.

V rámci příprav na přednášky se lektoři také musí potýkat s nečekanými situacemi. „Co se týče konkrétně roku 2022, tak se stále potýkáme s následky dojíždějící pandemie, kdy se rušily již naobjednané přednášky. A dále se setkávám například s tím, že se nám ve skupině sejde parta lidí, kteří jsou různých úrovní, co se týče znalostí ze světa elektronických komunikací,“ vysvětluje pro Přehledně24 Kudláčková.

„Není výjimkou, že se v rámci jedné přednášky sejde aktivní babička, kterou zajímá hlavně téma sociálních sítí a problematika podvodných jednání na internetu, využívá tablet, PC i chytrý telefon a s dětmi a vnuky komunikuje přes WhatsApp. Současně s ní se na přednášce objeví posluchačka, která má tlačítkový telefon na kredit a v prostředí internetu se teprve rozkoukává. Práce lektora pak je přizpůsobit obsah přednášky tak, aby si každý přišel na své a aby jej přednáška zaujala (což je samozřejmě hlavním cílem),“ doplnila.

V nabídce Telekomunikační akademie se nyní nachází například téma „Barevné linky, tísňová volání a hlasové služby“. V rámci této přednášky se posluchači dozví, co jsou barevné linky a kolik vyjde volání na ně. Posluchačům se zde také radí, jak ušetřit za volání, jak využívat roaming či jak správně používat tísňovou linku.

Za zmínku jistě stojí i další nabízené téma, kterým je „Kybernetická bezpečnost“. Zde se posluchači dozví, jak se bezpečně pohybovat na síti nebo čemu se mají vyhnout. Vyzkouší si i modelové situace a jejich řešení.

Případní zájemci si mohou prohlédnout YouTube kanál akademie.

Zdroj: Přehledně24, Svět androida, ČTÚ

Autor: Soňa Jiroutová, Anna-Marie Rabová



Související články