Holokaust není jen problémem historie. S jeho výukou dnes pomáhají učitelům speciální semináře

od Šárka Cvrkalová
2 minuty čtení
holocaust
Zdroj: Shutterstock

27. leden je nejen v České republice velmi významný den, který vnímáme jako památku obětí holokaustu. Kromě tohoto data je podstatný také 9. březen, který se připomíná jako Den památky obětí vyhlazení terezínského rodinného tábora v Osvětimi-Březince. Vnímají ale lidé tato významná data dostatečně?

Holokaust by podle většiny lidí měl být více slyšet. Alespoň tak zní výsledky průzkumů společnosti NMS Market Research, při němž byli Češi dotazováni, jak tuto historickou událost vnímají. Pouze 35 % obyvatel republiky si myslí, že je holokaust pouze ojedinělou záležitostí a hovoří se o něm dostatečně.

Zhruba tři čtvrtiny lidí myslí, že by se o holokaustu mělo daleko více mluvit, protože nejde jenom o záležitost historie. Ještě více dotazovaných respondentů pak má za to, že by se mělo o události více vyučovat na školách.

Stále živé téma

„Výzkum ukazuje, že holokaust je pro Čechy a Češky stále živé téma a důležité memento pro budoucnost,“ řekl ve zprávě pro média analytik NMS Market Research Vít Pavliš. Dodává, že celkově si to myslí 82 % obyvatel České republiky, mezi studenty dokonce pak 89 % žáků mezi 15 až 17 lety.

Autoři průzkumu ale zároveň dodávají, že více než 90 % dotazovaných studentů dokázalo správně, ačkoli velmi stručně zodpovědět, co holokaust vlastně je. „Dokonce ani nejmladší věková kategorie od 15 do 18 let ve znalostech výrazně nezaostává. O něco jistější jsou si muži než ženy. Dotázaní většinou popisují holokaust jako systematické pronásledování a vyvražďování obyvatel, zejména Židů, za druhé světové války,“ říkají.

Přesto by se ale mělo podle výsledků o holokaustu mluvit více, a to především právě na školách. Mnoho učitelů si ale s tématem neví rady, existují dokonce semináře, které pomáhají mentorům s uchopením tématu a které je učí, jak předávat tak významné historické znalosti dál. Jedním z nich je i seminář podporovaný ministerstvem školství probíhající přímo v prostorách Židovského muzea.

Citlivé, ale podstatné téma

Mnoho lidí má nejspíš za to, že holokaust je něco, co se stalo v minulosti a v současné době už nic podobného nehrozí. „Když jsem uvažovala, jak toto téma didakticky uchopit, napadla mě podobná věc. Měla jsem pocit, že převládá názor, jasně, holokaust je špatný, ale určitě se to přece nemůže opakovat, protože všichni víme, že není správné cíleně vyhlazovat jakoukoliv skupinu lidí,“ říká pro Přehledně24 historička a učitelka dějepisu Stefanie Kovářová ze Základní školy T. G. Masaryka v Praze 12.

„Moje cesta proto byla ani ne tak prezentovat žákům hrozné fotografie z koncentračních táborů, ale ukázat jim, že stále mezi námi žijí lidé, kteří popírají existenci vyhlazovacích táborů. Není potřeba nad problematikou trávit dlouhé výukové bloky, pokud se pojme didakticky vhodně, učitel dokáže aktivovat afektivní doménu žáků a dovést je k uvědomění, že se nesmíme stát masou přihlížející bezpráví jiných,“ dodává.

Téma holokaustu je citlivé, ale velmi podstatné. Ačkoli to na první pohled nepůsobí, je ve skutečnosti, dá se říci, nadčasovým a i dnes by mělo být pro mnoho studentů něčím, co vnímají částečně i jako možný problém současné doby, ke kterému se nesmíme snižovat.

Zdroj: Přehledně24, NMS Market Research, Pamárník Terezín

Autor: Šárka Cvrkalová



Související články