Praha 1 má nový kruhový objezd. Má usnadnit dopravě, mezi lidmi ale vyvolává velký rozruch

od Veronika Holcová
2 minuty čtení
kruhovy objezd praha
Zdroj: FOTO: Jiří Koťátko / CNC / CNC / Profimedia

Diskutovaný zásah do dopravy vznikl u Prašné brány a Obecního domu v Praze 1. Nahrazuje křižovatku ulic U Prašné brány a Na Příkopě, která byla podle mnohých nepřehledná. Umístění kruhového objezdu v této lokalitě mnozí ale velice kritizují a označují ho za ohyzdnost.

Neogotická Prašná brána a k ní přilehlý secesní Obecní dům patří na seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Spolu s celým historickým jádrem Prahy o rozloze 866 hektarů byly památky zapsány do seznamu v roce 1992 a Pražanům přijde zasazení kruhového objezdu k těmto historickým památkám velmi nevkusné.

„Je to hnus!“ najde se v komentářích u fotky ve facebookové skupině Praha 1. „Už tomu chybí jen dvě stě jasně zelených baliset a bude to dokonale krásné,“ kritizuje jiný sledující. „Nejzbytečnější pitomost ever,“ myslí si další komentující. „Bude to nová předváděcí trasa tuningových aut a motorek,“ obává se ve stejné diskusi další.

Z ankety, která probíhá u článku serveru iDNES, jenž na kruhový objezd také upozornil, a které se prozatím zúčastnilo 2217 lidí, vyplývá, že pro 94 % hlasujících je zbudování kruhového objezdu zbytečné. Pouhých 6 % si myslí, že jeho zbudování bylo nezbytné a významně uleví dopravě.

Radní Scheinherr se jasně ohradil

K celé situaci se ve facebookové diskuzi vyjádřil i náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr a od těchto úprav se distancoval: „Projekt i realizace objezdu je čistě v gesci vedení Prahy 1, nikoliv magistrátu či Technické správy komunikací,“ a dále uvedl, že on i Institut plánování a rozvoje Prahy – IPR si představují jinou vizi realizace.

Z odpovědi Prahy 1 ale vyplývá, že náměstek se do příprav zapojil: „Dobrý den, jednání s magistrátem (a konkrétně i s Vámi) probíhala více než rok. Na posledním jednání 2. února došlo k zanesení Vašich připomínek do dokumentace. Finální podoba tak odpovídá Vašim představám z února letošního roku. Magistrát žádné negativní stanovisko nevydal.“

To však náměstek popírá a označuje za dezinterpretaci.

Historický unikát, nebo dopravní tepna?

Celá událost ještě rezonuje tím, že byl v minulosti umožněn průjezd samotnou Prašnou bránou. Řidiči tuto cestu totiž často využívají jako zkratku z centra na magistrálu.

Podle některých diskutujících na takovém místě nemají auta vůbec co dělat a větší smysl by měla pěší zóna. „Ten průjezd bránou je světová ostuda. Holt by se asi zhroutil dopravní systém nebo co,“ myslí si jeden z nich.

Pravdou je, že okolo Prašné brány je neustále velké množství aut. „Řidiči jsou mnohdy velmi neohleduplní a cesta pro pěší je zde náročná, mnohdy i dost nebezpečná. Tento fakt rozhodně nelichotí tak krásným panoramatům, které Praha 1 nabízí,“ uvedla pro Přehledně24 Veronika studující na Filozofické fakultě UK, která z hlavní budovy fakulty často chodí i do učeben v Celetné nebo Hybernské ulici. Každý týden tak projde právě přes zmíněnou křižovatku.

Zdroje: Facebook, Blesk, iDNES, UNESCO, Přehledně24

Autor: Evženie Novotná



Související články