Třetina rodičů chce výuku v září, prokázal výzkum. Odhalil i pozitivní dopady distanční výuky

od Nikola Jaroschová
2 minuty čtení
skolni vyuka
Zdroj: Shutterstock

Distanční výuka nedokázala nahradit klasické vyučování, děti potřebují dohnat mezery, myslí si podle průzkumu společnosti Nielsen Admosphere většina rodičů. Třetina dotazovaných by byla pro výuku během července, školy s tímto nápadem nesouhlasí, uvádí CNN Prima NEWS.

Výzkum, kterého se během dubna a května účastnilo 11 011 rodičů dětí starých 6 až 19 let navštěvujících základní nebo střední školu v České republice mimo jiné zmapoval, jaký vliv na studijní výsledky měl zájem o vyučování ze strany rodičů.

Jsme vyčerpaní my i děti, říkají učitelé

Prodloužení školního roku do konce července by si přála třetina rodičů, učitelé jsou ale proti. Přechod na distanční výuku je stál mnoho sil, podobně to vnímají i děti. Kromě toho na obvyklé červencové teploty nejsou školy vybavené.

„Málokterá škola má klimatizaci, už červen bývá v tomto ohledu náročný,“ líčí předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová. Dodává, že nevidí důvod zkracovat prázdniny všem dětem, individuální výuka by však byla značně komplikovaná. Proti prodlužování školního roku je také ministr školství Robert Plaga.

„Jsem v šoku, že by to chtěla třetina rodičů. Za sebe letní výuku jednoznačně nedoporučuji. Po distanční výuce jsme všichni daleko víc unavení než normálně. Bylo by to kontraproduktivní, protože by to demotivovalo i děti,“ řekl prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý.

Tři čtvrtiny rodičů nechtějí výuku v červenci, ale prosazují, aby se chybějící učivo doplnilo během září.  To ministerstvo školství plánuje. „Školy k tomu budeme vyzývat v metodických pokynech před startem nového školního roku,“ uvedla pro MF DNES mluvčí resortu Aneta Lednová.

Distanční výuka má i své výhody, ukázal průzkum

Praxe opakování loňského učiva začátkem nového školního roku však fungovala i před koronavirem. „Letos to asi bude důkladnější, protože rozdíly mezi dětmi budou větší než v minulosti. Učitelé je musí co nejrychleji zmenšit, aby se děti, které již látku umějí, ve škole nenudily,“ vysvětlil Černý.

Výhodou distanční výuky byl zvýšený zájem rodičů o vzdělávání jejich dětí a vyšší informovanost. „Děti z ­rodin, kde se o výuku zajímali, nemají velké mezery. Není to samozřejmě takové, jako kdyby chodily do školy, ale rozdíl je jen malý,“ podotkl Michal Černý.

Děti podle průzkumu nejvíce trpěly ztrátou sociálního kontaktu se svými vrstevníky. Až pětina dětí však byla s distanční výukou spokojena. Podle jejich rodičů byly hlavními důvody pohodlí při výuce z domova a možnost spát déle.

Autor: Aneta Střechová



Související články