Dle agentury STEM/MARK Andrej Babiš ztratil šance na vítězství v prezidentských volbách. Voliči by chtěli apolitického a čestného kandidáta

od Soňa Jiroutová
2 minuty čtení
Prazsky hrad
Zdroj: 4H4 Photography / Shutterstock.com

Agentura STEM/MARK zveřejnila svůj průzkum týkající se prezidentských voleb, z něhož vyplývá propad preferencí Andreje Babiše, a naopak nárůst u Petra Pavla a Danuše Nerudové. Výzkum se zaměřil i na osobnost prezidenta či na nevolitelné kandidáty.

Průzkum probíhal od 27. září do 3. října a zúčastnilo se ho 1 003 respondentů.

Apolitický prezident

Agentura STEM/MARK provedla na přelomu září a října průzkum, který navazuje na její předchozí prezidentské výzkumy, a podpořenou otázku s ideálními atributy budoucího prezidenta či prezidentky změnila na spontánní otázku.

„Potvrzuje se, že lidé chtějí osobu reprezentativní, inteligentní a nestrannou či apolitickou. Morální autorita se přetavila především na požadavek čestnosti, poctivosti, slušnosti a důvěryhodnosti. Někteří to spojují s konkrétními osobami (nejčastěji s předchozími prezidenty Masarykem či Havlem), někteří to uvádí jen v obecné rovině bez konkrétní personalizace,“ uvádí autoři výzkumu.

Zajímavým výstupem výzkumu je pak fakt, že občané upřednostňují nestranické kandidáty.

„Kontinuální pokles požadavku na politickou zkušenost si vysvětluji tak, že se lidé vůči politikům více vymezují. Ve funkci prezidenta hledají někoho, kdo bude politiky usměrňovat či vystupovat jako moderátor. Takový člověk by měl být z logiky věci politicky nestranným. Intelekt je příjemným bonusem. Voliči opozičních či neparlamentních stran na něm často netrvají, zatímco voliči vládních stran ho berou již automaticky. Mezi těmi klíčovými charakteristikami to pak zmiňují méně,“ stojí dále v tiskové zprávě.

Agentura dále upozorňuje na skutečnost, že 44 procent voličů stále není rozhodnutých, koho bude volit, což dle autorů svědčí o kvalitě kandidátů.

Babiš ve výzkumu klesá

Aktuální výzkum ukázal, že Babišovy šance na zvolení prezidentem klesají, a naopak rostou šance Petra Pavla a Danuše Nerudové.

Za nárůstem preferencí Pavla a Nerudové pak může zejména jejich aktivita v prezidentské kampani a skutečnost, že splňují požadavky na osobnost prezidenta, které zde byly zmíněny.

Předvolební výzkumy pak slouží zejména kandidátům, aby měli představu, jak si přibližně vedou. Z twitteru Nerudové je zřejmé, že výzkumy sleduje a vnímá, že se v kampani vydala správnou cestou.

V modelech hypotetického druhého kola by pak Babiše dle výzkumu porazili Pavel, Nerudová, Fischer i Středula.

Ohledně Babiše se navíc neví, zda se kandidatury zúčastní osobně nebo zda ANO zvolí jiného zástupce. Dle agentury by pak z případných kandidátů připadali dle respondentů v úvahu například Alena Schillerová či Karel Havlíček.

Pokud by se nakonec Babiš rozhodl nekandidovat, jeho hlasy by se dle agentury přelily zejména k Petru Pavlovi a Josefu Středulovi. Částečně pak i náhradnímu kandidátovi dle toho, kdo by jím byl.

Petr Pavel je na svém twitteru také velmi aktivní a reaguje na výzkumy. Aktuálně se vyjádřil například k výsledkům týkajícím se Babiše a jeho možné nekandidatuře.

Tabulka nevolitelnosti

Kromě toho, koho by respondenti volili, zjišťovala agentura i přehled kandidátů, které by naopak nevolili.

Z těchto výsledků vyplývá, že Pavel je nevolitelný pro 31 procent respondentů, Babiš dokonce pro 62 procent a Nerudová pro 28 procent z dotázaných.

Nejhůře vyšli v tomto negativním žebříčku podnikatel Karel Janeček, kterého by nevolilo 69 procent dotázaných, a Jaromír Soukup, kterého by nevolilo dokonce 82 procent.

Zdroj: STEM/MARK, Twitter Nerudová, Twitter Pavel

Autor: Soňa Jiroutová



Související články