Etický kodex učitelů se kantorům nelíbí. O nás bez nás, stěžuje si Pedagogická komora

od Šárka Cvrkalová
2 minuty čtení
ucitelka
Zdroj: Shutterstock

Ministerstvo školství nedávno představilo nový etický kodex učitelů, který má kantorům pomáhat překonat nástrahy 21. století. Jenomže velká část učitelů kodex kritizuje. Vadí jim některé formulace jednotlivých bodů, především ale to, že nebyli k tvorbě kodexu přizváni, píší Seznam Zprávy.

„Učitelé kodex potřebují, téměř každý den se setkávají se situacemi, kde se nelze řídit jen zákonem,“ vysvětlil podle serveru iDNES ministr školství Vladimír Balaš. Ten také popsal, co vše v etickém kodexu kantoři mohou nalézt.

Kodex shrnuje pravidla, podle kterých by se měl učitel chovat na sociálních sítích, zacházet s novými technologiemi, nebo podle kterých by měl komunikovat s žáky, kteří si nejsou jisti svou sexuální identitou či svou orientací. V těchto oblastech údajně učitelé často mívají problémy a kodex jim s nimi měl pomoci.

Učitelům se kodex nelíbí

Kritiku kodexu uvedla například Pedagogická komora. „Vedení spolku Pedagogická komora se distancuje od Etického kodexu učitele, který byl představen při tiskové konferenci na ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy. Tento text vznikal zcela netransparentně. Participace organizací sdružujících přímo učitele byla minimální,“ píše spolek na svých stránkách.

Podle jeho slov nemá vzniklý text ani základní kvality, které by měl kodex mít. „Učitelé to na sociálních sítích komentují rozhořčenými slovy. Zase se rozhoduje o nás bez nás,“ říká Radek Sárközi, prezident spolku Pedagogická komora. „I řadoví členové Učitelské platformy byli seznámeni s hotovým textem poprvé až na tiskové konferenci jako všichni ostatní,“ dodal.

Někteří učitelé pak na sociálních sítích nerozumí tomu, proč oni přizváni k tvorbě kodexu nebyli, zatímco jiné organizace, které s ním prakticky nemají nic společného, ano.

„Můžu se zeptat, co dělá náboženská organizace v pozici spoluautora dokumentu, který si klade za cíl zásadně ovlivnit školství? Jaký byl očekávaný, potažmo reálný přínos této organizace?“ napsal například někdo v komentářích na facebooku.

„Pročpak se neoslovilo všech 160 000 učitelů? Když MŠMT a ČŠI dokáže poslat nesmyslné dotazníky, jistě by šlo i toto. Takhle je spousta učitelů frustrovaná, že se zase jednalo o nás bez nás,“ postěžoval si na sociálních sítích další z pedagogů.

Setkal se s kritikou běžných občanů

Kromě učitelů se ke kodexu celkově vyjadřují nesouhlasně na sociálních sítích i další lidé. Některým se zdají až příliš komplikované jednotlivé formulace v dokumentu.

„Nejlepší je ten příklad s dítětem, co mění pohlaví. Úplně jsem nepochopil, jestli z toho kodexu tedy plyne, že učitel nemá dodržovat zákon a vyhovět dítěti, nebo zákon dodržet a dítěti nevyhovět. Normálně bez kodexu by neměl být problém mu vyhovět,“ píše jeden z uživatelů na twitteru.

„Ovšem ze spolků, které sdružují přímo učitele, je tam pouze jeden. Přitom máme v ČR více než stovku učitelských spolků. Chybí především dvě největší školské organizace – školské odbory a Pedagogická komora,“ všiml si další komentující.

Zdroj: Přehledně24, Seznam Zprávy, Pedagogická komora, iDNES, Facebook, Twitter

Autor: Šárka Cvrkalová



Související články