Metro D se konečně začne stavět. Má stavební povolení

od Anna-Marie Rabová
2 minuty čtení
metro D praha
Zdroj: Petr Hloušek / Právo / Profimedia

Tolik očekávaná, prodlužovaná a zároveň zpochybňovaná stavba nové linky D pražského metra konečně může začít. Stavební povolení nabyde právní moci po uplynutí patnáctidenní lhůty na doručení veřejné vyhlášky. Stavbě tedy konečně nic nebrání.

Výstavbu metra D totiž komplikovalo odvolání odpůrců stavby, které ministerstvo dopravy minulý týden zamítlo. Výstavba metra tak může začít. Vedení města uvádí, že by se tak mohlo stát již v dubnu letošního roku.

Stavba začne v dubnu

Pražský primátor Zdeněk Hřib i na svém facebookovém profilu oznámil, že po více jak 40 letech může být zahájena výstavba metra linky D. Stavba metra se od začátku projektu potýká s problémy. Tím posledním bylo odvolání odpůrců stavby, které bylo ministerstvem zamítnuto. Další odvolání, které by mohlo stavbu zdržet, již není možné.

Hlavním investorem stavby je Dopravní podnik hl. m. Prahy, který již obstaral veškerá povolení a vybral dodavatele stavby. První úsek trasy metra D by měl vést z Pankráce do Písnice. Dále by trasa měla pokračovat z Nuslí na náměstí Míru, kde by se křížila s linkou A. Přestup na linku C vznikne na Pankráci.

Výstavbu linky metra D očekávají především lidé žijící na sídlištích Libuš, Krč, Lhotka či Novodvorská. Tato sídliště jsou totiž z hlediska hromadné dopravy přístupná pouze autobusem. Pokud tedy chtějí lidé jet třeba do centra města, musejí se spoléhat na autobus, který je odveze na Kačerov, kde můžou přestoupit na metro C.

Z komentářů, které jsou připojeny u primátorova příspěvku na facebooku, vyplývá, že někteří lidé začátek stavby vítají. Mnoho komentujících však zprávě nevěří, protože termín o zahájení stavby byl oznámen již několikrát. Sám Hřib byl kvůli tomu opakovaně kritizován.

Financování projektu metra D má podpořit i Evropská banka

Začátkem roku 2022 byly dokončeny geologické průzkumy v oblasti Pankrácké pláně a vzniklo tak půl kilometru prvních tunelů a chodeb. Potvrdilo se, že geologické poměry jsou v místě trasy D složité, jak uvedl dopravní magazín MHD86.cz.

Už bylo řečeno, že hlavním investorem celé stavby je Dopravní podnik hl. m. Prahy. Financovat jej bude ale i město. Pro letošní rok hlavní město Praha již vyčlenilo z rozpočtu na stavbu metra více než 4 miliardy korun.

Na výstavbě metra by se měla finančně podílet také Evropská investiční banka (EIB) formou úvěru.
Magistrát však již několikrát uvedl, že očekává, že projekt finančně podpoří i stát. Bude proto i nadále apelovat na vládu, aby stavbu metra D podpořila.

Zastupitelé města totiž opakovaně tvrdí, že výstavbou nové linky metra se zvýší prestiž i rozvoj hlavního města, a tím pádem i celé České republiky.

Zdroj: asb-portal, Novinky, Facebook, MHD86

Autor: Anna-Marie Rabová



Související články