Někde už značně zvýhodňují elektromobily. Budou se moci prohánět rychleji i po našich dálnicích?

od Šárka Cvrkalová
2 minuty čtení
dalnice
Zdroj: Shutterstock

Mnoho zemí Evropské unie se v posledních letech snaží výrazně snížit produkci emisí ze silniční dopravy. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je podpora elektromobilů, které emise neprodukují. Ovšem je to skutečně ta pravá cesta?

V některých zemích už mají elektromobily celou řadu výhod. Dotace na cenové zvýhodnění, parkování zdarma na některých místech i jízda ve vyhrazeném pruhu je jen několik z nich. Mnoho států se jednoduše za každou cenu snaží protlačit je do popředí.

Někde na to jdou navíc chytře a lstivě a místo toho, aby propagovali elektromobily, naopak se snaží nastavit přísnější pravidla pro ostatní vozidla. Příkladem je Rakousko, které neustále elektromobily oproti zbytku aut zvýhodňuje.

Snižování rychlostí

U aut se spalovacími motory chtějí některé země docílit toho, aby byla jejich maximální rychlost na některých úsecích silnic a dálnic omezena. Rakouská vláda na tom pracuje už od roku 2018, kdy přijala zákon o kontrole emisí vypouštěných do ovzduší.

V rámci toho snížila na mnoha místech země maximální povolenou rychlost aut ze 130 kilometrů v hodině na pouhých 100 kilometrů. Jenomže elektromobily mají výjimku a mohou i nadále jezdit v těchto místech původní rychlostí.

Ve vyšší rychlosti totiž dochází u aut se spalovacím motorem k vyšší produkci emisí, zatímco elektromobily ani ve vysoké rychlosti neprodukují emise žádné. V zákoně bylo dokonce upřesněno, jak má vypadat registrační značka těchto vozidel na elektropohon.

Opravdu jde o změnu k lepšímu?

Ačkoli možná tímto upozaděním spalovacích motorů bude něčeho docíleno a emise se sníží, vyšší povolená rychlost u elektromobilů může přírodě spíše ublížit. Rychlá jízda totiž u elektromobilů snižuje jejich dojezd a vede k dřívější potřebě nabíjení.

V tomto případě pak je potřeba myslet na to, že elektrická energie může být často čerpána z elektráren, které k její výrobě čerpají fosilní palivo. To má při spalování velký negativní vliv na životní prostředí a emise jsou proti tomu zanedbatelné.

Přesto je však podobná iniciativa jako v Rakousku rozvíjena i v dalších zemích a není vyloučeno, že za pár let se budou i po českých dálnicích prohánět elektromobily mnohem rychleji než běžná auta se spalovacími motory.

Zdroj: cnn.iprima.cz, hybrid.cz, elektrickevozy.cz

Autor: Šárka Cvrkalová



Související články