Nové pravidlo pro řidiče se týká i cyklistů. Vláda ho již schválila

od Nikola Jaroschová
2 minuty čtení
cyklista kolo
Zdroj: Profimedia

Nové pravidlo vzniklo ve snaze více ochránit cyklisty na silnici. Nově totiž řidiči motorových vozidel budou muset cyklisty objíždět ve vzdálenosti 1,5 metru, což odpovídá vzdálenosti půlky jízdního pruhu. I přes mnohé námitky to Poslanecká sněmovna schválila a předala Senátu.

Návrh nového zákona o bezpečnosti cyklistů na pozemních komunikacích a jejich předjíždění, který má vejít v platnost od července, navrhla uzákonit skupina poslanců v čele s Petrem Dolínkem (za ČSSD).

Nový zákon přichází s tím, že by se auto muselo cyklistům vyhnout ve vzdálenosti 1,5 metru. Například v místech, kde by povolená maximální rychlost byla 30 kilometrů za hodinu, by následná vzdálenost byla o půl metru kratší, tedy rovný 1 metr.

Změna se dotkne i záchranných složek

Je to kvůli netoleranci a inspirovali se v zahraničí. Podle Dolínka totiž jsou někteří čeští řidiči bezohlední vůči cyklistům. Návrh kvituje i Milan Poura (za ANO), podle kterého stejná pravidla a bez problému platí například v Německu, Francii či Španělsku. Informuje o tom iRozhlas.cz.

„Poslanec a starosta Prahy 7 Jan Čižinský (za KDU-ČSL) prosadil odebrání dvou bodů řidičům, kteří by neoprávněně parkovali na místech pro zdravotně postižené,“ píše iRozhlas. Zákon je ale mnohem rozmanitější a upravuje více stávajících pravidel.

Čižinský dále navrhoval a Poslanecká sněmovna schválila i odtah všech vozidel, která parkují na chodníku. Nové nařízení platí ale i pro kola a koloběžky, které jsou často na zemi jen tak „pohozené“. Novým zákonem ve své podstatě Sněmovna zakázala i provozování takzvaných pivních kol.

Zakázat tranzitní jízdu kamionů nad 12 tun po silnicích 2. a 3. tříd chtěl prosadit lidovec Marian Jurečka. Ten chtěl, aby si to určovaly sami krajské úřady. Návrh, o který se před rokem pokoušeli i jiní poslanci, nakonec opět neprošel.

Sanitky budou moci jezdit větší rychlostí

Jurečkovi se nakonec podařilo prosadit alespoň to, že nově bude pro řidiče kamionů, kteří se nebudou chtít převážit, vyšší pokuta. Místo 30 000 Kč bude činit 100 000 Kč.

Nově se budou moci i sanitní vozy s váhou nad 3,5 tuny vracet po dálnici na základnu v případě nutnosti ve vyšší rychlosti nad 90 kilometrů za hodinu.

„Držitelům řidičského oprávnění skupiny B1 umožnila Sněmovna s ohledem na unijní úpravu řízení terénních čtyřkolek bez stanovení jakéhokoli limitu výkonu motoru. Neschválila naopak zvýšení rychlosti jízdy v dálničních tunelech z 80 na 110 kilometrů v hodině,“ informuje o tom iRozhlas.

Cílem novely bylo umožnit strážníkům řidiče pokutovat rovnou na místě za nedovolenou jízdu ve vyhrazených pruzích. Aktuálně totiž mohou postoupit podezření z přestupku a následně ho poslat do správního řízení. Vyhrazené pruhy jsou totiž primárně určeny pro autobusy, policejní vozy, záchranky, hasiče a jiné bezpečnostní složky.

Autor: Ivan Glaser



Související články