Prvňáček dostal za nepochopení zadání špatnou známku. Matka i škola se cítí být v právu

od Soňa Jiroutová
3 minuty čtení
zakladni skola
Zdroj: Profimedia

V základní škole v Dolních Kounicích dostal žák první třídy za nesprávně pochopený a špatně vyplněný úkol čtyřku. Na případ negativního dopadu na dítě upozornil školní psycholog a učitel Robert Čapek. Rodiče se totiž proti danému ohodnocení vůči učitelce syna značně vymezili, škola se však za vyučující postavila. O případu informoval server CNN Prima News.

Nástup dítěte do školy je výraznou změnou pro celou rodinu. Změna v rodinných návycích a domácí úkoly leckdy pěkně zamotají zaběhnutý rodinný řád. A to mluvíme o těch rodinách, kde dítě proplouvá první třídou bez větších problémů. V rodinách, kde se děti již od první třídy potýkají s problémy, je pak tato změna mnohem výraznější. Zvláště pak tehdy, pokud dle rodičů paní učitelka dělá vše špatně a oni musí bojovat za své dítě.

Každá mince má dvě strany stejně jako příběh, o němž původně informoval na facebookovém profilu Líný učitel Robert Čapek. Ten dostal od matky daného žáka fotografii a její popis událostí.

Vina je dle matky na straně učitelky

Robert Čapek je lektor, psycholog, učitel a didaktik. Vydal již několik publikací, které mají být pomůckou pro učitele, aby svou práce zvládali co nejlépe a hlavně v zájmu dětí.

Zájem dětí je pro něj právě to nejdůležitější, a tak na svém facebooku sdílí příběhy rodin, které se k němu dostanou. A nyní sdílel příběh rodiny, která má dítě v 1. třídě na ZŠ v Dolních Kounicích.

V příspěvku se můžete dočíst, že třídní učitelka měla během třídní schůzky rozdělit třídu na ty chytré a na ty druhé. Maminka jednoho z dětí, které patřilo mezi „ty druhé“ se rozhodla řešit špatné známky svého prvňáčka. Právě od této maminky je fotografie slabikáře v příspěvku. Žák totiž dostal známku 4 za špatně vypracovaný úkol.

Maminka situaci dle svých slov řešila se školou, ale ta problém tzv. zametla pod koberec. Robert Čapek se nad tímto konkrétním případem velmi rozčílil, což je patrné z jeho příspěvku. A rozčílení je patrné i z komentářů jeho sledujících. Ti začali pod příspěvek psát své osobní zkušenosti s jinými školami.

Našli se zde však i tací, kteří se ohradili proti úplnému svedení viny na paní učitelku. Například Ivana M. ve své reakci uvedla: „Vůbec se nebudu vyjadřovat k hodnocení, ale mám dceru v 1. třídě a po jednom přečtení textu ihned znala odpovědi. Když dítě po půl roce ve škole neumí ani opsat správně slovo z texu, tak je asi něco špatně.“

Případu si všimla i CNN Prima News a oslovila druhou stranu, zmíněnou základní školu, aby se k záležitosti vyjádřila.

Škola se brání

Ředitel školy se k situaci vyjádřil následovně: „Maminka daného žáčka je a byla s paní učitelkou v kontaktu. Řešily spolu různé ‚nesrovnalosti‘ v souvislosti s výukou. Mamince se ovšem i nadále některé postupy a metody výuky paní učitelky jevily jako nevhodné, proto se obrátila na vedení s žádostí o schůzku.“

Schůzka dle ředitele trvala hodinu a půl a snažili se najít řešení situace. Jak se ale ukázalo, s řešením maminka spokojená nebyla a obrátila se na veřejnost.

Škola se nyní brání vyjádřením přímo na svých webových stránkách. Ve vyjádření školy se hned v úvodu škola pozastavuje nad tím, jakými informacemi disponuje Robert Čapek, a zejména nad jednostranností jeho sdělení. Škola projevila lítost, že se před zveřejněním nespojil i s nimi, aby se zeptal na jejich stanovisko.

Dále také škola uvádí, že věty jsou vytržené z kontextu a schůzka probíhala v jiném duchu. Ohradila se také proti tomu, že by se u nich problémy zametaly pod koberec.

Redakce Přehledně24 požádala o vyjádření třídní učitele prvních tříd, zda by v případě ohodnocení žáka jednali stejně.

„V naší škole prvňáčkům špatné známky nepíšeme, ale neznamená to, že je neudělujeme. Moje děti vědí, že když jim napíšu na test nebo na úkol takzvaného mračouna, tak to znamená, že z něj dostaly čtyřku, nebo pětku. Vyloženě známku čtyřku nebo pětku jim začínáme dávat až od druhé třídy,“ uvedla pro Přehledně24 třídní učitelka ze základní školy na Praze 12.

Podobnou zkušenost má i další třídní učitelka z Prahy. „Samozřejmě nevím, podle čeho se daná učitelka rozhodla, třeba tak hodnotí své děti už léta a ve škole jsou na to zvyklí. Ale já sama v první třídě čtyřku nebo pětku nedávám, protože je to pro děti demotivující. Děti ode mě dostanou maximálně trojku, a to až v druhém pololetí, dříve je spíš hodnotím razítky nebo obrázky. Ale v dalších ročnících už je známkování jiné.“

Veřejnost dává spíš za pravdu rodičům

Pravda, jak už to tak bývá, bude nejspíše někde uprostřed a každý ji bude vnímat jinak. Je to dobře vidět i v komentářích pod příspěvkem.

Ti, kteří mají stejné zkušenosti, stojí za matkou. Sice neznají celý příběh a vychází z jednostranné verze, ale samotná osobní zkušenost je pro ně dostačující. Naopak ti, kteří podobný problém nikdy nezažili, vnímají, že příběh by mohl možná být trochu jinak, než jak je prezentován.

V konečném důsledku však ani tak nejde o pocity matky nebo rozhořčení školy, ale o daného prvňáčka. Ten se nachází ve středu celého konfliktu a bude to právě toto dotyčné dítě, se kterým se tento konflikt ponese po celou dobu jeho školní docházky.

Zdroj: ZŠ Dolní Kounice, CNN Prima News, Robert Čapek

Autor: Soňa Jiroutová



Související články