Výnosy z mýtného za květen překonaly maximum z minulého roku. Ministerstvo dopravy od července rozšířilo síť zpoplatněných úseků

od Soňa Jiroutová
2 minuty čtení
Myto
Zdroj: Petr Horník / Právo / Profimedia

Ministerstvo dopravy informovalo o tom, že během května vzrostl výběr mýtného pro nákladní automobily o 10 %, a dopravci tak zaplatili 1,3 miliardy korun. Od července pak ministerstvo dopravy rozšířilo povinnost platby mýtného i na další silnice I. třídy.

Výnosy rostou

Čísla ministerstva ukazují, že květen byl stejně jako v předchozím roce silnějším měsícem, co se nákladní dopravy týče. Oproti roku 2021 vzrostl počet mýtných transakcí o 6 % na 97,4 milionu korun.

Platba mytneho

Zdroj: Ministerstvo dopravy

V loňském roce se na mýtném vybralo celkem 14 miliard korun.

„Ke konci května bylo v systému elektronického mýtného zaregistrováno 683 tisíc vozidel s hmotností nad 3,5 tuny. Z toho 167 tisíc vozidel má domácí registrační značky, zbylá vozidla mají registrační značky ze zahraničí. Počet vydaných palubních jednotek dopravcům dosáhl 556 tisíc kusů,“ uvádí webové stránky ministerstva dopravy.

Rozšíření sítě zpoplatněných úseků

I v následujících měsících ministerstvo očekává nárůst výnosů, a to zejména s ohledem na rozšíření sítě zpoplatněných komunikací o celkem 373,3 kilometru silnic I. třídy.

Konkrétně se bude jednat o následující úseky v obou směrech

  • silnice I/16 (Řevničov – Bezděčín, v délce 88,4 kilometru)
  • silnice I/22 (Vodňany – Klatovy, v délce 75,2 kilometru)
  • silnice I/27 (Plzeň, Litice – Klatovy, v délce 38,8 kilometru)
  • silnice I/34 (Havlíčkův Brod – Koclířov, v délce 81,5 kilometru)
  • silnice I/38 (Jihlava – Hatě, v délce 89,4 kilometru)

„Rádi bychom na změnu upozornili především menší regionální dopravce, kteří se na uvedených komunikacích pohybují a doposud zde nemuseli platit mýtné. Je nutné, aby od 1. července 2022 měli na těchto úsecích silnic I. třídy řádně podepsanou smlouvu a vozidlo bylo vybavené palubní jednotkou. Registraci mohou provést online nebo na některém z více než dvou set obchodních míst,“ sdělil na konci června podle ministerstva provozní ředitel společnosti CzechToll Petr Chvátal k plánovanému rozšíření.

„Je nutné, aby od 1. července měli na těchto úsecích řádně podepsanou smlouvu a vozidlo bylo vybavené palubní jednotkou. Registraci mohou provést online, nebo na některém z více než dvou set obchodních míst,“ dodal.

K vybraným úsekům dle ministerstva existuje alternativní trasa po již zpoplatněné silnici I. třídy nebo po dálnici. Při jejich výběru ministerstvo dále vycházelo z intenzity provozu. Právě na tu upozorňovaly některé obce a nyní tento krok ministerstva vítají.

„Nákladní doprava ruší i o víkendech a v noci. Máme radost, že se to zpoplatnilo, určitě budeme sledovat, jestli se to sníží,“ řekl pro Českou televizi starosta Mochtína Zdeněk Voráček.

Ministerstvo si od tohoto kroku slibuje, že tranzitní doprava tak nebude objíždět zpoplatněné úseky právě po těchto komunikacích. Zároveň si slibuje vyšší výnosy z mýtného, ze kterých následně Státní fond dopravní infrastruktury bude hradit výstavbu dalších silnic a dálnic.

Pokud dopravce nebude mít palubní jednotku ve zpoplatněném úseku, hrozí mu pokuta ve výši 5 000 Kč na místě, případně až 100 tisíc korun ve správním řízení.

Zdroje: Ministerstvo dopravy, Česká televize

Autor: Soňa Jiroutová



Související články