Agrární komora připravila kampaň a ministerstvo ji zaplatilo. Výsledek se ale nelíbí skoro nikomu

od Markéta Krejčí
2 minuty čtení
Hamburger
Zdroj: Shutterstock

Ministerstvo životního prostřední je pod palbou velmi silné kritiky. Té čelí jak ze stran politických kolegů, tak i odborníků a veřejnosti. Vše odstartovala kampaň „Žeru maso“ Agrární komory, na kterou ministerstvo přidalo nemalé peníze. Podle mnohých se ale jedná spíše o dezinformační propagandu.

Projekt Žeru maso, na jehož oficiální webové stránky si můžete podívat zde, vytvořila Agrární komora ČR. Jeho cílem je informovat spotřebitele o tom, že rostlinné náhražky masa nejsou tak ekologické a zdravé, jak je mnohdy veřejně prezentováno.

„Jde zejména o imitace masa, kde se jedná o vysoce zpracovanou potravinu (stupeň NOVA 4 – vysoce průmyslově zpracovaná potravina), která nedosahuje stejných výživových hodnot jako přirozená potravina v podobě masa,“ uvádí se například na webu.

Vysoce zpracované potraviny jsou podle informací z propagačního materiálu často spojovány z civilizačními onemocněními, jako je obezita či cukrovka.

Ministerstvo se od „žraní masa“ distancovalo

Ministerstvo životního prostředí na kampaň přispělo 3,7 milionu korun. Po velmi bouřlivých, a ve většině případů negativních ohlasech, vzalo ale ministerstvo „zpátečku“.

Šéf tohoto resortu Zdeněk Nekula pro Novinky uvedl, že zpracování kampaně mu nepřijde příliš šťastné. „Nicméně to je především věcí jejího zadavatele a zpracovatele,“ vysvětlil.

Proti kampani se vyslovila opravdu velká škála lidí. Podle některých odborníků ji lze označit za do jisté míry manipulativní. Jako příklad uvádí grafiku, na které je ukázáno, jak se vyrábí klasický burger a jak ten vegetariánský. Můžete si ji prohlédnout zde.

Odborníci ji odsoudili jako maniulativní

Zatímco u toho klasického burgeru se jedná jen o tři kroky, tedy kráva na pastvě–jatka–hamburger, u toho vegetariánského se jedná o desítky úkonů, které vedou k výrobě všech složek, který takovýto produkt obsahuje.

„Výroba jeho náhrad je ukázaná krok po kroku, a ještě je to graficky udělané tak, že proces vypadá velmi industriálně a problematicky. Přitom výroba hamburgerů pro řetězce rychlého občerstvení by vypadala podobně,“ uvedl pro Aktuálně biochemik a proděkan 3. lékařské fakulty Univerzity Karlovy Trnka.

Kampaň se nepřekvapivě nelíbí ani Zeleným, kteří ministru životního prostředí poslali otevřený dopis. Podle nich je kampaň zavádějící, neboť například mlčí o vlivu hospodářských zvířat na životní prostředí či nebere v potaz i vysoce průmyslově zpracované maso, jako jsou například některé párky či salámy.

Záměr se ale nelíbí ani některým stranám vládní koalice. Na svém facebooku se proti kampani vyslovili například Piráti. Také diskutující pod příspěvkem s ní nejsou dvakrát spokojeni. Některým vadí, že je podle nich plná polopravd, jiní ji zase považují za zbytečnou a drahou.

„Mrhání prostředky a šíření bludů,“ shrnul diskutující Petr. „Upřednostňovat jeden typ stravování za státní peníze je přes čáru,“ myslí si Klára. „Vyhozené peníze. Zvládnu si koupit maso na tatarák i bez kampaně,“ doplnil Martin.

Podle některých zavádějící, podle jiných příliš vulgární

Diskutující na twitteru, například pod příspěvkem Margit Slimákové, zase hojně upozorňovali na informace, které jsou podle nich v kampani cíleně zamlčovány.

„Víte vůbec, jak často se české kravičky pasou venku a jak často jen stojí v kotci uvnitř kravína?“ ptá se Pavel a upozorňuje, že v zimním období jsou krávy dokrmovány právě vysoce průmyslově zpracovanou sójou.

Uživatel Lukáš zase uvádí, že u masa je mnohem větší spotřeba vody na kilogram, než je tomu u stravy rostlinné. „Jeden z hlavních ekologických problému je právě maso a ničení ekosystému pro výrobu více masa,“ myslí si přispěvatel Filip.

Na Novinkách byli diskutující smířlivější a velmi často se k jezení masa hlásili. Mnohým z nich ale přišla kampaň zbytečná. Některým se navíc nelíbil ani její slogan. „Proč je v názvu ten vulgarismus? Žraní se obvykle přisuzuje jen dobytku,“ dotazoval se diskutující Karel.

Zdroj: Žeru maso, Novinky, Aktuálně, Zelení, Facebook, Twitter

Autor: Markéta Mladá



Související články