Akce na měření zraku odhalila, že mnoho řidičů neví o své oční vadě. Pravidelné kontroly pak většina řidičů zanedbává

od Soňa Jiroutová
2 minuty čtení
ridici bryle
Zdroj: Shutterstock

BESIP ve spolupráci se sítí optik GrandOptical v rámci října provedla průzkum zraku mezi českými řidiči. Akce ukázala, že mnoho řidičů má skrytou oční vadu, o které nevěděli.

„Dobré vidění je klíčové pro bezpečnost na silnici, zvlášť na podzim a v zimě, kdy se výrazně zhoršuje viditelnost, a to i v časech ranní a odpolední dopravní špičky. Chodce, značky, překážky, to vše rozezná člověk se špatným zrakem výrazně později a pak mu chybí čas na reakci,“ vysvětlil potřebnost takové akce vedoucí BESIP Tomáš Neřold.

Měření se účastnilo více řidičů

BESIP a GrandOptical společně vytvořili kampaň, která měla velký dosah a díky tomu dorazilo během října do poboček zmíněných optik o čtvrtinu více lidí než v minulém roce.

Mezi řidiči, kteří již brýle nosili, byla čísla poměrně dobrá. Celých 27 procent z nich mělo vhodné brýle. Dalších 45 procent potřebovalo lehkou úpravu a u 28 procent pak byla potřeba korekce o více než 0,75 dioptrie.

Výrazně horší byla situace u řidičů, kteří brýle nikdy nenosili. Pouze 3 procenta z nich odešlo z měření bez potřeby brýlí.

„Ukazuje se, že největší riziko představují ti řidiči, kteří brýle dříve nepotřebovali a o své vadě ani neví nebo ji podceňují. U 32 % z nich byla objevena potřeba korekce o 0,75 až 1,25 dioptrie, u dalších 6 % o 1,5 až 2,5 dioptrie a u 1 % dokonce ještě vyšší. To jsou už hodnoty, které řízení ovlivňují významně,“ uvedl v závěrečné zprávě ředitel GrandOptical Pavel Krejčí.

Pro úplnost pak autoři měření uvádějí, že zastoupení mužů a žen bylo přesně půl napůl a mezi řidiči byly osoby mezi 26 až 65 lety.

Řidiči zanedbávají pravidelné kontroly

Až 80 procent vjemů z okolního světa přijímáme právě díky zraku. Při řízení jsou to navíc právě oči, které jsou nejvíce namáhány, a jejich vada může způsobit nehody.

Akce se také zaměřila na zjištění, jak často lidé chodí na přeměření zraku. Ukázalo se, že řidiči chodí na kontroly jednou za více než 3 roky. Doporučená doba dle odborníků je však minimálně jednou za 2 roky.

„Pravidelné kontroly zraku v současnosti povinné nejsou. Řidič absolvuje lékařskou prohlídku při vydání prvního řidičského průkazu a následně až v 65 letech. Je ale nutné, aby na návštěvu optometristy nebo očního lékaře nezapomínal a na přeměření zraku docházel v pravidelných intervalech, alespoň jednou za dva až tři roky. Po čtyřicátém roce života ještě častěji,“ uvedl pro server Auto-Mania odborný garant optik Fokus Martin Slaný.

„V loňském roce jsem si obnovovala po čase řidičský průkaz a hned jsem věděla, že mi mé aktuální brýle na dálku nestačí. Tak jsem si zašla k očnímu lékaři, který mi hned potvrdil, že se mi zrak skutečně o půl dioptrie zhoršil na obou očích. Nechala jsem si udělat nové brýle a teď vidím při řízení krásně. Ale trochu mě děsí, že tolik řidičů problémy se zrakem podceňuje,“ uvedla pro Přehledně24 třicetiletá Anna.

Na serveru Novinky se k proběhlé akci měli možnost vyjádřit samotní čtenáři a z reakcí je zřejmé, že by souhlasili se zavedením pravidelnějších kontrol zraku. Ačkoliv čtenáři zároveň dodávají, že je to na odpovědnosti jednotlivců.

„Ano, znám lidi, kteří jezdí, ale nejsou schopni přečíst SPZ auta, které jede dva metry před nimi. Tady nepomůže žádná vyhláška, zákon ani regulace. Je to jen o osobní zodpovědnosti člověka,“ napsal jeden ze čtenářů.

„Myslím si, že na měření zraku v rámci takové akce přijdou zejména lidé, kteří buď brýle už nosí, nebo pociťují nějaké problémy. Výsledky tak mohou být zavádějící. Sama bych však byla pro zavedení povinného měření zraku u řidičů,“ sdělila pro Přehledně24 řidička Vanda z Prahy.

Zdroj: BESIP, Auto-Mania, Novinky, Přehledně24

Autor: Soňa Jiroutová



Související články