Brněnské „metro“ pomalu finišuje. Bude mít nejdelší tramvajový tunel v republice

od Markéta Krejčí
2 minuty čtení
Tunel Brno
Zdroj: Anna Vavríková / MAFRA / Profimedia

Brno se konečně dočká svého metra. Tedy téměř. Ve městě bude brzy dokončen nejdelší tramvajový tunel v České republice. Práce na povrchu už budou hotové a stavbaři se pomalu přesouvají do podzemí. Hotovo by měli mít na konci letošního roku, popřípadě na začátku toho příštího.

Stavba se nachází na západě městského okruhu. Tramvaje musely být přesunuty do podzemí, neboť jim v cestě stál skalní masiv a řeka Svratka, ale také frekventovaná doprava. Radnice se tak rozhodla rozšířit stávající silnici pro automobily, a to právě na úkor tramvají.

Nejdelší tunel pro tramvaje u nás

Tyto dopravní prostředky tak budou část své trasy jezdit v podzemí. Tam se musel vyhloubit tunel, který vede přímo skrz skálu. Podle severu Novinky nebylo nutné masiv odstřelovat. Dělníci tak použili těžké stroje, jako například obří sbíječku a vrtačku.

„Tunel je vyhlouben v celé své délce a za pomoci těžké techniky z něj dělníci vytěžili 170 tisíc tun zeminy,“ řekl deníku Brněnská Drbna brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS). Samotný tunel tak nakonec měří 619 metrů a je tím pádem nejdelší v republice.

Aktuální tramvajová linka se tak prodlouží o cca kilometr. Nyní povede až k bohunickému kampusu, kam cestuje denně až 40 000 lidí. Po dokončení tak dojde ke spojení městské části Starý Lískovec a městské části Bohunice.

Práce komplikoval provoz

Realizace projektu je velmi náročná a probíhá už od roku 2020. Stavitelé se museli vyrovnat s náročnými podmínkami už při práci na povrchu tunelu.

„Stavbaři vše zvládli tak, aby byl v maximální míře zajištěn nepřetržitý průjezd oblastí,“ řekla Novinkám o práci u frekventované ulice primátorka Brna Markéta Vaňková z ODS.

Práce je stále dost

Náročné práce ale budou pokračovat dál, a to v podzemí. Tam musí stavbaři položit až 350 tun kolejnic, které musí dokonale kopírovat terén. „Jednoduché to není. Kolejnice jsou o váze několika tun. Přesnost je do milimetrů, takže je to složité,“ řekl stavbyvedoucí Luboš Haluška pro CNN Prima NEWS.

Kromě práce na trati jsou realizovány další nezbytné úkony. Musí se totiž vybudovat zastávky včetně zastřešení, podlahy po celé délce objektu, výtahy, schodiště a podobně.

Pokud nedojde ke komplikacím, cestující by se tunelem měli výhledově svézt koncem tohoto roku.

Zdroj: Brněnská Drbna, CNN Prima NEWS, Novinky

Autor: Markéta Mladá



Související články