Češi raději cestují dlouho a levněji. Podíl automobilové dopravy je u nás druhý nejmenší v Evropě

od Šárka Cvrkalová
2 minuty čtení
vlak
Zdroj: Petr Lundák / MAFRA / Profimedia

Češi cestují vlaky a autobusy s velkou oblibou. V Evropě využívají veřejnou dopravu více už pouze Maďaři. V současné době láká Čechy na cestování vlaky především to, že se to oproti projetému benzínu vyplatí cenově. Připlatit si ale za rychlovlaky, díky kterým se člověk dostane na místo určení dříve, většina lidí naopak odmítá.

Podíl aut na osobní dopravě v Česku činí 73,6 %. Zbytek zastanou vlaky a autobusy, uvádí iDNES s odkazem na studii Evropské komise o spotřebě a úsporách energií mezi lety 2000 až 2014. Jde o druhý nejnižší podíl v celé Evropské unii.

„Vlaky sice nejsou levné, stále to ale vyjde lépe než autem. Pokud se bude i nadále zdražovat, možná situaci přehodnotím, zatím se mi ale stále vyplatí cestovat veřejnou dopravou,“ říká s ohledem na nedávné zdražení Jaroslav z Brna. Cena jízdenek se v prosinci zvedla o 15 %, jak uvádí server Z dopravy.

Například ve skandinávských zemích tvoří vlaková a autobusová dopravu menší podíl, důvodem pro cestování veřejnou dopravou je zde ale především ekologické smýšlení. „Auta ničí životní ovzduší. Raději jezdím vlakem,“ říká pro Přehledně24 stručně jeden z finských studentů, který u nás před časem trávil výměnný pobyt.

Čechům se připlácet nechce

V hromadné dopravě pak převládají autobusy na vlaky. Většina lidí je totiž ochotná cestovat déle, důležitější je pro ně cena za dopravu.

„Já dojíždím do školy několikrát týdně. Vlakem to je sice rychlejší, za autobus ale nezaplatím tolik. Raději si přivstanu,“ říká pro Přehledně24 pětadvacetiletý student Dominik. Stejně je na tom i jeho spolužačka Petra, podle které je rozdíl v jízdenkách sice jen pár korun, když se to ale sečte měsíčně, ušetří cestováním autobusem i několik stovek.

Raději delší cesta

Že si Češi raději posedí delší dobu v dopravním prostředku, než aby si připlatili, vyplývá i z dat výzkumů akademiků Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy a Masarykovy univerzity v Brně.

Vilém Pařil z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity pro iDNES uvedl, že oproti západoevropským zemím je segment cestujících, kteří jsou ochotni si připlatit za zkrácení dojezdového času, menší.

Rychlovlak z Prahy do Brna stojí okolo 350 korun. V tomto případě ale konkuruje doprava autobusem, která vyjde levněji. Jak upozorňuje iDNES, u relace Praha–Ostrava je míra citlivosti na cenu o něco nižší.

„Cesta autobusem je sice úmorná, do Brna ale nejezdím každý den, takže se to dá vydržet. A rozhodně raději zaplatím méně za delší cestu,“ říká pro Přehledně24 pan Vladimír, který jezdí z Prahy do Brna kvůli práci zhruba jednou za 14 dní.

Zdroj: Přehledně24, iDNES, Z dopravy

Autor: Šárka Cvrkalová



Související články