Diskutovaná renovace kopie Mánesova kalendária na Staroměstském orloji má dohru. Magistrát rozhodl o předělání

od Soňa Jiroutová
2 minuty čtení
prazsky orloj
Zdroj: Tonda Tran TONDA TRAN / CNC / Profimedia

V roce 2018 došlo k rekonstrukci kopie Mánesova kalendária na Staroměstském orloji v Praze. Teprve po čtyřech letech si však všímavý pozorovatel všiml, že kalendárium zcela změnilo svou podobu. Inspekce uvedla, že pochybili všichni, ale trest nevyvodila a rozhodnutí o dalším řešení přesunula na vlastníka, tedy Prahu. Magistrát nyní rozhodl o předělání kalendária.

Autorem diskutované rekonstrukce je akademický malíř a restaurátor Stanislav Jirčík. Po bližším prozkoumání se však zjistilo, že oproti originálu změnil tváře, vlasy a někdy i pohlaví postav. Dle některých se jedná o autorův vtip.

Jirčík se však brání, že ve smlouvě o dílo měl zadáno, že má vytvořit technologickou kopii.

„To znamená, že se musíte vžít do představ původního autora. Vytvořit celek, aby dílo na zrekonstruovaném orloji získalo novotvar,“ uvedl pro Lidovky.

Změn si 4 roky nikdo nevšiml

V roce 2018 si nikdo nevšiml, že některé podobizny na Mánesově kalendáriu neodpovídají originálu. Z mladíka se stala žena, z dívky stařena a až doposud se to neřešilo.

Až nyní dorazil na Památkovou inspekci ministerstva kultury dopis od Milana Patky z Klubu Za starou Prahu, ve kterém na změny poukazuje a žádá o důsledné přezkoumání.

„Na dolním ciferníku pražského orloje je na první pohled krásná, zářící, nová kopie kalendária. Ale při bližším pohledu je, v současném provedení, na mnoha místech zbytečně a nepochopitelně poškozená s výrazným pozměněním Mánesova autorského zobrazení,“ uvádí se v příspěvku ve věstníku Klubu Za starou Prahu Patka.

Inspekce dospěla k závěru

Památková inspekce ministerstva kultury nyní zveřejnila závěr týkající se této renovace.

„Památková inspekce musí konstatovat, že výsledná podoba třetí kopie Mánesova kalendária vznikla ne příliš šťastným souběhem nedůsledného jednání všech zainteresovaných stran, vlastníka kulturní památky, vybraného kopisty i dotčeného orgánu a odborné organizace státní památkové péče, který by se do budoucna, a to je velmi důležité, již nikdy neměl opakovat,“ uvedla mluvčí resortu Petra Hrušová pro iDNES.

„Na základě žádosti vlastníka a za výše uvedených předpokladů může orgán památkové péče rozhodnout o případném nahrazení třetí kopie na orloji Staroměstské radnice. V případě jejího nahrazení by orgán památkové péče na základě vyhodnocení kulturně historických hodnot třetí kopie rozhodl, spolu s povolením obnovy, i o způsobu, jak se s touto kopií naloží,“ dodala Hrušová a uvedla, že tím je pro ně věc ukončena a s dalšími dotazy se mají média a lidé obracet na vlastníka, kterým je hlavní město Praha.

Pražský magistrát k tomu 15. července pro iDNES dodal, že zatím kauzu neřešil, a tedy nerozhodl o tom, zda se kalendárium bude předělávat. Situaci však urychleně napravil.

Pražský magistrát rozhodl o předělání

Náměstek pražského primátora Adam Scheinherr o tři dny později pro redakci iDNES potvrdil, že kalendárium se bude předělávat.

„V současnosti probíhá jak technická, tak umělecká analýza současného kalendária a příprava zadání nového díla,“ uvedl.

„Domluvili jsme se s Muzeem hlavního města Prahy, že současné dílo i Čílova kopie z roku 1946 budou vystaveny spolu s originálem Josefa Mánesa, aby si každý návštěvník muzea mohl prohlédnout jednotlivé rozdíly,“ dodal Scheinherr.

K řešení se vyjádřil také místopředseda Klubu Za starou Prahu Rostislav Švácha. „Rozhodnutí magistrátu pokládáme za správné. Z úplného selhání magistrátního odboru památkové péče, které zaplatí daňoví poplatníci, by však měly být vyvozeny náležité následky,“ řekl ke kauze.

Zda však budou vyvozeny nějaké důsledky, že si při předávání díla nikdo nevšiml skutečnosti, že kopie neodpovídá originálu, není doposud známé.

Zdroj: Za starou Prahu, iDNES, Lidovky, Přehledně 24

Autor: Soňa Jiroutová  



Související články