Dopravní podnik hlavního města Prahy s nadšením oznamuje modernizace a změny. Cestující už tak nadšení nejsou

od Soňa Jiroutová
2 minuty čtení
Metro
Zdroj: Profimedia

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) chystá v následujícím období mnoho novinek. Dojde k modernizaci metra C, uzavře se stanice Jiřího z Poděbrad, začne stavba druhé etapy metra D a Praha doplní dopravní prostředky o trolejbusy.

Během roku 2023 začne Praha stavět trolejbusové trati z Veleslavína na letiště. Dle sdělení Petra Witowského vyjde linka 119 na 354,5 milionů. Dále bude dle Witowského během roku 2023 zahájeno bezkontaktní placení v autobusech, bude také vybrán dodavatel nových vozů lanovky na Petřín, dojde k dokončení stavby kolejí z Divoké Šárky na sídliště Dědina či bude zhotoven úsek metra D z Olbrachtovy na Nové Dvory, informuje server iDNES.

Metro C čeká modernizace

V úseku Vltavská–Háje dojde k výměně reléových staničních a traťových zabezpečovacích zařízení, která zde jsou původní od roku 1974, kdy byl provoz metra zahájen. Jejich výměna je základem pro plánovanou modernizaci metra. Reléovky, jak se zabezpečení také říká, slouží zejména ke zjišťování a kontrole volnosti vlakové cesty.

Aktuálně DPP vypsalo veřejnou zakázku a po výběru zhotovitele se začne s pracemi. Hlavním kritériem ve výběru zhotovitele bude cena. Kromě webových stránek o tom DPP informovalo i na svém twitteru.

„Modernizací zabezpečovacího zařízení nejen zvýšíme bezpečnost provozu, ale nová elektronická stavědla již budou připravena na zautomatizování celé linky metra C, které se připravuje s dokončením metra D,“ uvedl k plánované rekonstrukci náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr.

Cestující samozřejmě nejvíce zajímá, jak práce omezí jejich cestování. Marek Kopřiva, člen představenstva a technický ředitel DPP – Metro, k tomuto tématu uvedl: „Práce budou probíhat vždy po jednotlivých úsecích zejména v noci během provozní výluky tak, aby měly co nejmenší dopad na běžný provoz metra a cestující. Nicméně se bohužel na každém z modernizovaných úseků nevyhneme krátkodobé dopravní výluce metra, abychom zrealizovali i práce, které nelze provést v noci. Při přípravě této akce jsme se ji snažili zkrátit na cca 3–4 dny. Pokud začneme s modernizací příští rok v prosinci, hotovo by mělo být v létě roku 2027.“

Stanice Jiřího z Poděbrad bude uzavřena

Aktuálně probíhají u stanice metra A Jiřího z Poděbrad práce na výtahu. Dle stránek DPP se ražby na stavbě výtahu chýlí do finále a nyní bude třeba prorazit stěny do metra. Z toho důvodu dojde 14. ledna 2023 k uzavření metra, a to na přibližně 9 měsíců.

Paralelně s tím začne ve stanici výměna eskalátorů, na níž se budou podílet STRABAG a AŽD Praha.

„Stanice Jiřího z Poděbrad byla uvedena do provozu před Vánocemi roku 1980 a od té doby neprošla žádnou zásadnější rekonstrukcí. Je tudíž stále bariérová. Po 42 letech provozu, většinou s původní technologií, v ní musíme provést kompletní modernizaci, počínaje sanací původních konstrukcí, přes obnovu podhledů, modernizaci technologického zázemí, jako je např. vzduchotechnika, kabelové rozvody či osvětlení za nové, energeticky úspornější, až po výměnu původních eskalátorů. Veškeré úpravy jsou koordinovány architektkou metra, tak abychom ctili původní podobu stanice. Společně s modernizací ve stanici vybudujeme výtahy,“ přiblížil Scheinherr všechny změny, které budou v metru provedeny.

Z reakcí na facebooku DPP je zřejmé, že cestující nesouhlasí zejména s výměnou eskalátorů, protože nové jsou pomalejší. Důvodem výměny má být totiž to, že některým cestujícím se hůře na rychlejší schody nastupuje. V diskuzích je však vidět, že právě schody rozdělují cestující asi nejvíce. Dlouhé zavření metra či jeho stanice pak chápou jako nutnost pro jeho modernizaci.

Zdroj: DPP, iDNES, Facebook DPP, Twitter DPP

Autor: Soňa Jiroutová



Související články