Jindřichohradecká úzkokolejka o víkendu vyjela naposledy. Společnost, která ji provozuje, je v insolvenci

od Veronika Holcová
2 minuty čtení
uzkokolejka_vlak
Zdroj: Profimedia

Společnosti Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) v neděli vypršela platnost osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy. V minulosti na sebe dokonce podala insolvenční návrh, ke konci června měla 140 věřitelů a dlužila 160,7 milionu korun, uvádí deník E15. Místo vlaků nyní pasažéry svezou náhradní autobusy.

Společnost JHMD založená v roce 1994 provozuje úzkokolejné tratě z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a z Jindřichova Hradce do Obrataně. Od roku 2017 se však potýká s velkými ztrátami na zisku. V současné době společnosti vypršela platnost osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy a během následujících dnů také platnost osvědčení dopravce.

Náhradní doprava

„Pracujeme na tom, ale to řešíme následek a neřešíme příčinu. Příčina je, že když nám Kraj Vysočina neplatí poplatek za použití dopravní cesty, tak nelze úplně bezpečně tu dráhu provozovat, protože poplatek za použití dopravní cesty je primárním příjmem provozovatele dráhy. Kraj Vysočina tento poplatek odmítá platit a kvůli tomu se ocitáme v situaci, kdy nám chybí finanční prostředky na bezpečné provozování dráhy,“ cituje ČT24 předsedu správní rady JHMD Borise Čajánka.

Krajský soud v Českých Budějovicích zahájil insolvenční řízení s firmou Jindřichohradecké místní dráhy, společnost sama na sebe sama podala insolvenční návrh. Firma nemá na splácení a argumentuje tím, že jí Kraj Vysočina nedostatečně kompenzuje prokazatelnou ztrátu a nehradí odpisy za vozidla, uvádí deník E15.

Společnost nekomunikuje

„Veškeré informace, které máme, jsou na úrovni médií. My jsme už v pondělí a také ve čtvrtek 29. září žádali oficiální cestou o vysvětlení situace, o které se mluví. Stanovisko, jak to bude vypadat po 2. říjnu do pátečního poledne, nemáme,“ řekl pro web Jižní Čechy teď ekonom dopravy společnosti Jikord Jiří Pešek.

Společnost přitom od dubna letošního roku řeší problém s hejtmanstvím Vysočina, které jí dle jejích slov dluží částku,  kterou má kraj společnosti vyplácet za dopravní obslužnost v regionu. Dle webu iDNES se má jednat celkem o 90 milionů korun za nezaplacené úhrady za ztrátu v posledních 11 letech.

O víkendu tak spoje vyjely na úzkokolejku naposledy. Přitom právě v sobotu i v neděli se vlaky těšily obrovskému zájmu místních, kteří se na ně přišli podívat.

„Jel jsem posledním sobotním spojem z Kamenice nad Lipou do Jindřichova Hradce, jezdím tak každou sobotu večer, ale tentokrát kolem tratě stálo hodně lidí, kteří si vlaky zřejmě naposledy chtěli vyfotit. Zároveň i samotný vlak byl plný lidí včetně několika cizinců, asi z Rakouska,“ uvedl pro Přehledně24 Tomáš z Kamenice nad Lipou.

Současně pro Přehledně24 uvedl, že stejně jako další cestující, kteří užívají vlaky pravidelně, si není jistý, zda a jak autobusy vlaky nahradí. Příští sobotu se totiž na cestu chystá znovu a ve webových aplikacích prozatím není náhradní spoj uveden.

Zdroj: E15, ČT24, Facebook, Jižní Čechy teď, iDNES

Autor: Evženie Novotná



Související články