Konec „marketingových šmejdů“. Díky novele zákona budou nechtěné telefonní nabídky minulostí

od Šárka Cvrkalová
2 minuty čtení
call centrum
Zdroj: Shutterstock

Od 1. července začíná platit novela zákona o elektronických komunikacích, která mimo jiné zakazuje nevyžádané telefonáty neboli takzvaný telemarketing. Nově tak budou všechna call centra muset předpokládat, že zákazník nemá o jejich nabídky zájem, pokud k tomu vyloženě nedal předem souhlas.

Ještě před rokem to fungovalo úplně na opačném principu. Firmy mohly kontaktovat prakticky kohokoli, pokud neměly na svém seznamu vyloženě zapsáno, že s hovory dotyčný nesouhlasí. Nová úprava vešla v platnost 1. ledna letošního roku.

Novela ovšem dala telemarketingovým společnostem půl roku na to, aby se s novou situací vyrovnaly a podřídily jí své možnosti. Ještě několik dní by se tak měli mít lidé na pozoru, protože telemarketingové společnosti často pouze tahají z lidí peníze.

„Spotřebitelé by měli být obezřetní a šetřit v hovoru s neznámými osobami se slovy ‚ano, souhlasím‘ nebo ‚přijímám‘. To platí zcela obecně, stále lze po telefonu platně uzavřít smlouvu se spotřebitelem,“ upozornila pro Novinky ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

Už žádné výmluvy

Spotřebitelé se často ptají, kde vlastně někdo vzal jejich telefonní číslo. Operátor call centra jim obvykle odpoví, že jde o náhodně vygenerovaný kontakt. Tato výmluva ale už od 1. července nebude nic platná. Bez předešlého souhlasu vás nebude moci nikdo kontaktovat.

„Po 1. červenci 2022 už tato výmluva nebude možná. Zákon jasně stanovil, že za vytvoření účastnického seznamu se považuje i náhodné vygenerování telefonních čísel, přičemž pro marketingová volání na čísla z takového účastnického seznamu bude zapotřebí předchozího souhlasu účastníka,“ uvedla Hekšová.

„Schválená změna zajistí lepší prokazatelnost a možnosti trestání případných porušení zákona, čímž dojde k posílení postavení českých spotřebitelů. Nastane také určitá kultivace podnikatelského prostředí a jeho narovnání pro společnosti, které dnes daných nepřijatelných praktik nezneužívají,“ řekl pro web Business Info člen Rady Českého telekomunikačního úřadu Lukáš Zelený.

Nečekaných hovorů se přesto dočkáte

Ačkoli telemarketingové firmy už nebudou moci obtěžovat náhodné zákazníky, neznamená to, že to ukončí veškeré nevyžádané telefonáty. Nadále totiž mohou firmy kontaktovat s nabídkami své stálé zákazníky, a to v případě, že pro ně mají speciální nabídky.

Jedná se především o mobilní operátory, banky nebo společnosti poskytující nějaké další služby. Patří k nim také řemeslníci a lékaři. Podle webu Aktuálně se zákaz telemarketingu nevztahuje také na hovory za účelem výzkumu trhu, které nejsou považovány za marketing.

Zdroj: Novinky, Zprávy Aktuálně, Business Info, Právní prostor, iDNES

Autor: Šárka Cvrkalová



Související články