Ministr dopravy Martin Kupka zvažuje změnu pravidel pro objíždění cyklistů při rychlosti pod 30 kilometrů v hodině

od Soňa Jiroutová
2 minuty čtení
cyklista kolo
Zdroj: Profimedia

Ministr dopravy Martin Kupka chystá změnu pravidel ohledně povinného odstupu auta od cyklistů při objíždění. Pravidla platí sice jen půl roku, ale data ukázala, že nehodovost při předjíždění cyklistů je minimální.

Změny by se měly týkat všech pozemních komunikací u rychlosti nižší než 30 km v hodině a do praxe by je ministr rád uvedl od ledna 2024.

Současné znění pravidel

Nová pravidla vešla v platnost 1. ledna 2022 a dle nich musí řidiči motorových vozidel předjíždět cyklisty v 1,5 metrovém odstupu, jestliže jedou rychlostí vyšší než 30 km/h. Pokud jedou pomaleji, stačí objet cyklistu v metrové vzdálenosti.

„Jsou závažnější příčiny nehod. Kolize spočívající v předjíždění cyklistů představují příčinu v řádech procent. Platí, že když budou zákony pro veřejnost srozumitelné, pochopitelné a logické, přispěje to samo o sobě k jejich respektování,“ uvedl Kupka s tím, že chystá změnu v druhém zmíněném parametru.

Důvodem je problematické aplikování v praxi, kdy například na úzkých lesních cestách nelze tuto vzdálenost od cyklisty dodržet.

„Problémem je, kde přesně pravidlo platí, a kde ne. Není žádné jednoznačné kritérium, když jedete po lesní cestě, jestli se na ni předpis vztahuje, protože to není dáno žádnými viditelnými parametry. Cesta musím mít určitou šířku a kvalitu. A naopak může kvůli deseti centimetrům z dané kategorie vypadnout nebo tam může být na krajnici drn, tráva, a už se cesta opticky zúží,“ vysvětlil předseda Sdružení vlastníků obecních, soukromých a církevních lesů v ČR Jiří Svoboda.

Svoboda se zúčastnil spolu s kolegy jednání s ministrem a uvedl zde, že nebudou do lesa pouštět cyklisty z důvodu ochrany jejich zdraví, pokud nebude pravidlo změněno.

Reagují tak na incident, kdy se cyklisté museli vyhnout nákladnímu automobilu se dřevem na lesní cestě, a protože se jim to nelíbilo, řidiče zmlátili.

Ministr se opíral o názory expertů

Ministr dopravy se dle svého sdělení opíral o názory expertů, jejichž data mluví jasně. Z důvodu nedostatečného rozestupu se v letech 2010 až 2021 stalo 370 nehod z celkových 47 853 nehod se spoluúčastí cyklistů. Jedná se tedy o 0,77 procent celkových případů. Vyplývá to z dat serveru Portál nehod.

Centrum dopravního výzkumu má pak aktuální data z roku 2022, kdy z 1941 nehod s cyklisty byl příčinou nedostatečný boční rozestup u deseti událostí.

Mluvčí policejního prezidia Irena Pilařová uvádí, že mnoho řidičů považuje hlídání rozestupů ze strany policie za šikanu.

„Účelem je zajištění ohleduplnosti vůči cyklistům, kteří jsou zvlášť zranitelnými účastníky provozu, nikoliv šikana řidičů a dogmatické řešení pěti či deseticentimetrové odchylky. Cílem je dosažení vzájemné ohleduplnosti a respektu obou kategorií účastníků,“ vysvětluje Pilařová.

Obavu, že změna pravidel povede k odkládání případů policií, vyjádřili zástupci spolku AutoMat.

Šéf spolku Martin Šotola říká: „Odstup je podmíněn aktuální rychlostí vozu. Měřit aktuální rychlost a odstup, to není v technických silách přístrojů, které by to dokázaly současně.“ Cyklistům se tak dle něj nebude dařit prokázat, že jel řidič více než 30 kilometrů v hodině, a tedy nedodržel odstup.

Městem na kole pak podotýká, že jinde ve světě fungují tato pravidla tak, že se nebere v potaz aktuální rychlost vozidla, ale nejvyšší povolená rychlost. Ministerstvo tak dle nich navrhuje něco, co jinde není.

Zdroj: iDNES, Městem na kole, Twitter, Facebook

Autor: Soňa Jiroutová



Související články