Národní divadlo v Praze nebude inscenovat Čajkovského operu Střevíčky

od Veronika Holcová
2 minuty čtení
narodni divadlo
Zdroj: Shutterstock

Národní divadlo ustoupilo od svého plánu inscenovat v příští sezóně operu Střevíčky. Důvodem tohoto rozhodnutí je současná situace na Ukrajině. Vedení Národního divadla nechce podporovat případnou proputinovskou propagandu, které se kvůli uvedení zmíněné opery obává. 

Ačkoli realizace plánů na následující divadelní sezónu 2022/2023 jsou již v plném proudu, umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery Nor Per Boye Hansen se rozhodl, že plánované uvedení opery Střevíčky ruského skladatele Petra Iljiče Čajkovského se konat nebude a operní soubor jej nenacvičí.

Jiné studijní plány na další sezónu ale zatím oznámeny nebyly.

Inscenace Střevíčků se ruší

Tuto změnu v repertoáru poslal svým zaměstnancům Hansen interním dopisem, který však unikl na veřejnost. Na svém twitterovém účtu ho zveřejnila společnost nazývající se Společnost pro obranu svobody projevu. 

„V kontextu dnešní situace, kdy současní političtí představitelé Ruska vedou agresivní válku proti Ukrajině, vznášejí vůči nezávislé zemi nepřijatelné imperiální nároky a pro dosažení svých absurdních a protiprávních cílů způsobují humanitární katastrofu a neváhají páchat válečné zločiny, bohužel vystupuje historický kontext, v němž se Čajkovského opera odehrává, do popředí a stává se citlivým tématem, nad nímž nelze zavírat oči s poukazem, že je to jen pohádka,“ píše v interním dopise Hansen.

A také dodává, že nechce „poskytovat proputinovské propagandě jakoukoli možnost následně zneužít umělecké tvorby k sebemenšímu ospravedlňování zločinných úmyslů a skutků ruského politického vedení“.

Zakáže se i Louskáček?

Zrušení inscenace se však setkalo s jistou mírou nevole. Někteří lidé se nejen na sociálních sítích vyjadřují, že zákaz Čajkovského je v tomto kontextu i z daného důvodu irelevantní. Někteří se dokonce nebojí použít slovo absurdní.

Národní divadlo však své rozhodnutí obhajuje.

„Změna v návrhu dramaturgického plánu, který dosud nebyl určený ke zveřejnění, je interní záležitostí Národního divadla a plně v kompetenci uměleckého vedení Opery a inscenátorů, zejména dirigentů a režisérů. Každá divadelní inscenace vzniká a získává smysl v kontextu, který se dramaticky změnil,“ řekl k celé záležitosti tiskový mluvčí Národního divadla Tomáš Staněk.

Další díla Petra Iljiče Čajkovského však bude scéna divadla uvádět dál.

Proč Střevíčky vadí?

Problém opery, která je zasazená do doby Kateřiny Veliké, je v jejím libretu. To bylo převzato z díla Večery na samotě u Dikaňky Nikolaje Vasiljeviče Gogola.

Jednou z nejproblematičtějších částí tohoto humoristicky laděného cyklu strašidelných povídek je část: „Petrohradu zvěstoval slavně zvučný hlas, další zápasy ruských bohatýrů s nepřítelem. Sotva zazněla výzva k boji, hned poslušen osudu vítězný pokřik dolehl až k dalekým břehům Pontu! Ach, jak je šťasten úděl náš, v bojích jsme vždy vítězní. K slávě cestu ukazuje nám prst ruské Minervy!“ cituje libreto web iDNES.

Zdroj: iDNES, Seznam Zprávy, Lidovky, Twitter

Autor: Veronika Holcová



Související články