NÁZOR: Pravidla pro rodiče s dětmi vydaná pražským bistrem vyvolala potlesk i kritiku. Bistro žádá slušnost, ale toto slovo je mu cizí

od Soňa Jiroutová
3 minuty čtení
Dite v kavarne
Zdroj: Nestor Rizhniak / Shutterstock.com

Může majitel zakázat vstup dětem? Je to věčný boj, který vyvolává vášnivé debaty napříč sociálními sítěmi. Je zákaz vstupu pro rodiče s dětmi diskriminace, či ochrana ostatních zákazníků?

Tento článek je komentářem autorky.

Téma se stalo opět aktuálním poté, co pražské bistro Marthy’s kitchen zveřejnilo soubor sedmi pravidel, jak se děti a rodiče musí u nich chovat, pokud k nim chtějí přijít na návštěvu.

Baby-unfriendly

Bistro se rozhodlo na základě svých zkušeností vydat soubor pravidel, dle kterých se musí děti a rodiče v místě chovat, jinak sem prostě chodit nemají.

„Obecně jsme u nás baby-unfriendly. Ale k respektujícím rodičům jsme též respektující. Těch se tento post netýká. Víme, že většina hostů se chce u nás v klidu najíst a zrelaxovat, proto pochopitelně hájíme zájmy většiny,“ uvádí na svém facebooku bistro.

Podnik se skoro až překvapivě setkal převážně se samými pozitivními ohlasy. I přesto však nakonec vypnul komentáře, protože debata začala být velmi vášnivá.

„No konečně adults only restaurace u nás. V zahraničí je běžné, že jsou takové celé hotely, člověk má právo zvolit si klid ,nebo prostor s dětmi,“ zní jeden z komentářů.

U zveřejněných pravidel se sice většina lidí postavila na stranu bistra, ale i tak upozornili na skutečnost, že pravidla jsou napsána moc agresivně a že je šlo napsat slušněji.

„Příspěvek jsme napsali spontánně a autenticky po našich dlouhodobých zkušenostech s některými hosty,“ reagoval na tyto vítky podnik pro CNN Prima News.

Za marketing tleskám, způsob odsuzuji

Tak prvotně, palec nahoru za marketing bistra! V podstatě zvolili strategii „aby se vlk nažral a koza zůstala celá“. Jejich sdělením je, že děti milují a mohou k nim přijít, pokud se budou chovat dle pravidel.

Nikdo je tak nemůže napadnout za diskriminaci, protože zákaz nevydali, a zároveň se o nich teď všude píše a mluví se o nich v televizi. Tleskám tomu, kdo tohle vymyslel.

Způsob, jakým byli napadeni rodiče, však odsuzuji. Bistro samo sebe v pravidlech označilo za slušný podnik a žádá tak, aby děti jedly na úrovni dané podnikem. Nic neupatlaly a jídlo jim nemá padat. To naprosto odporuje malým dětem.

Jenže rodiče, kteří přebalují děti na stolech a nechají je běhat po restauraci, se o taková pravidla stejně zajímat nebudou. Protože to rozumný rodič neudělá.

Příspěvek a pravidla se tak dotkla spíše těch, kteří dbají na vychování a pravidla. Ti však logicky vyhodnotí, že pravidla jsou nastavena nereálně a v podstatě tak restaurace zákaz dětí vyhlásila.

A tak například považuji za zcela oprávněné rozhořčení Terezy Brodské, která se zapřisáhla, že do tohoto podniku nikdy nevkročí.

Slušnost především, prosím

Svůj názor na to, zda by rodiče měli za každou cenu trvat na své přítomnosti ve všech restauracích a kavárnách, jsem již napsala v článku „Blíží se nadvláda dětských králů. Uteč, kdo můžeš“.

Zde jsem zmínila i zkušenost Kristýny Leichtové, která se dostala do sporu se zákaznicí, která chtěla mít klid na kávu. Své rozhořčení poté sdílela na svém instagramu.

Rodiče nejsou zvláštní živočišný druh, který by měl být sankciován za to, že má malé dítě. Zároveň by však rodiče měli mít dostatek rozumu na to, aby vyhodnotili, zda je pro ně podnik vhodný. Pomůže jim k tomu například průvodce „Kam s dětmi v Praze“.

Jestliže se ale od rodičů vyžaduje slušnost a respekt, měli by to samé dodržovat majitelé restauračních zařízení. Pokud se rozhodnou, že chtějí svým zákazníkům dopřát klid bez dětských návštěvníků, mají na to dle mého názoru plné právo. Ale měli by zvolit slušný a šetrný způsob.

Bistro zvolilo velmi silnou rétoriku, která působí útočně. A proto, ačkoliv s jejich rozhodnutím i jako matka dvou dětí souhlasím, mě jejich soubor pravidel doslova zvedl ze židle.

Podnik žádající slušnost od rodičů by se totiž měl prvotně slušně chovat k rodičům.

Zdroj: CNN Prima News, Marthy’s kitchen, Facebook, Praguest, Instagram, Přehledně24, OnlyU

Autor: Soňa Jiroutová



Související články