Nový vizuál Pražské integrované dopravy dostal prestižní ocenění. Mnohým Pražanům se však nelíbí

od Markéta Krejčí
2 minuty čtení
Prazska doprava Autobus
Zdroj: Michal TUREK / MAFRA / Profimedia

Nová jednotná vizuální identita Pražské integrované dopravy (PID) získala ocenění v prestižní designové soutěži Red Dot Awards. Jedná se už o druhou cenu, kterou nový motiv pražských autobusů a tramvají získal. Lidé však z něj tak nadšení nejsou.

S nápadem sjednotit vozy Pražské integrované dopravy (PID) přišla metropole už před třemi lety. Zakázku nakonec získalo designové studio superlative.works, jehož návrh byl schválen a postupně uváděn do praxe během loňského léta a pokračuje vlastně dodnes.

Sjednocené autobusy, tramvaje i propagační materiály

Ve stejných barvách jezdí po Praze a v přilehlém okolí už 140 autobusů a elektrobusů, 6 tramvají a jedna vlaková souprava City Elefant. Uvádí to na svých stránkách dopravní podnik. Stejné studio rovněž pro PID navrhuje propagační tiskoviny či informační materiály.

Jak se v pondělí pochlubil PID na svém facebookovém profilu, nový vizuál zaujal také odborníky. Ti návrh ocenili v prestižní Red Dot Award.

Už druhá designová cena

Toto celosvětové ocenění uděluje německé designové centrum Red Dot. Nová vizuální identita PID byla vyhlášena jako ta nejlepší v kategorii Korporátní design a identita. To ovšem není první ocenění, které návrh získal. Potvrdil to i náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

„Po jednom z největších českých ocenění v soutěži Czech Grand Design se náš nový vizuální styl PID může pyšnit také jednou z nejprestižnějších světových cen Red Dot. To svědčí jak o kvalitě vítězného návrhu, tak i správnosti naší volby při výběru nové tváře Pražské integrované dopravy,“ uvedl na webových stránkách PID.

„Jsme především rádi, že se nový vizuální styl daří implementovat v Praze i Středočeském kraji. Každé pozitivní reakce si vážíme a prestižního ocenění obzvlášť,“ doplnil Petr Štěpán ze studia superlative.works, které nový design vytvořilo.

V době, kdy vedení Prahy hledalo někoho, kdo by nový vizuální styl vytvořil, narazilo na velký odpor opozice. Jiří Pospíšil totiž považoval tento záměr za nesmyslné utrácení, především kvůli epidemii covidu, která tehdy probíhala. Alexandra Udženija zase považovala výběrové řízení na designové studio za málo transparentní.

Lidem vadí „o nás bez nás“

Ani Pražané nebyly z nové podoby autobusů příliš nadšeni a jejich skepse trvá prakticky dodnes. Alespoň to vyplývá z facebookové diskuze, která se objevila pod příspěvkem PID.

„Na starý vizuál a logo budu dlouho vzpomínat. Tohle je jedna z nejhorších změn v PID,“ napsal diskutující Filip. „Nová grafická podoba se mi nelíbí, je méně viditelná a porušuje tradiční barevnost pražské povrchové dopravy,“ souhlasí s ním Milan.

Mnohým diskutujícím ale vadí především fakt, že byl nový vizuál vybrán bez toho, aby mohla názor vyjádřit široká veřejnost jako tomu bylo například při výběru nového hlasatele. „Na celé věci je nejhorší, jak se design natvrdo prosadil bez jakékoliv diskuze,“ shrnul další přispěvatel do diskuze.

Zdroj: Pražská integrovaná doprava, Facebook

Autor: Markéta Mladá



Související články