Přeplněná MHD v Pražanech vyvolává nedůvěru v opatření 

od Nikola Jaroschová
2 minuty čtení
mhd doprava
Zdroj: BalkansCat / Shutterstock.com

Ačkoliv vzhledem k zpřísněným epidemiologickým opatřením došlo k omezení spojů hromadné městské dopravy v Praze, podle odborníků si lidé myslí, že si vedení města nevede moc dobře. To toto tvrzení odmítá a říká, že žádné problémy neeviduje.

Odborníci se domnívají, že zrušení některých spojů mohlo být dobrým krokem, na druhou stranu vozy městské dopravy bývají o to více přeplněné. A to může v lidech vyvolávat beznaděj a pocit nedůvěry v současná opatření. Píše o tom CNN Prima NEWS.

Nešťastný je i krok Dopravního podniku, který ve vestibulech pražského metra cestující v pravidelných intervalech vyzývá, aby dodržovali opatření. Vzhledem ke snížení počtu souprav tak dochází k tomu, že se následně vozy zalidňují, a je tak pro obyvatele těžké dodržovat například dvoumetrový odstup. V současné době v Česku řádí i britská mutace viru.

Funguje prázdninový provoz

„V metru došlo k mírnému prodloužení mezi jednotlivými vlaky. Na lince C o 10–20 sekund, na lince B o 20–30 sekund, na lince A o 30–40 sekund. Nepozorujeme od středy žádné problémy,“ sdělil náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) pro CNN Prima NEWS. I přes zavedení tohoto intervalu si podnik stojí za tím, že žádné problémy neeviduje.

I tak je současná kapacita všech vozů, které jezdí, dostatečná, tvrdí náměstek. „Již předtím platila různá omezení. Poptávka je nyní o 70 % nižší a současné nastavení dopravních výkonů je na úrovni letních prázdnin, kdy se provoz dimenzuje na pokles cestujících o pouhých 20 %, takže stále jezdíme více než třikrát více, než je skutečný pokles cestujících,“ obhajoval náměstek rozhodnutí.

K situaci se vyjádřil i koaliční zastupitel Jiří Pospíšil (TOP 09). Dle něho se jedná také o snahu kompromisu mezi epidemiologickými nařízeními a finanční stabilitou podniku. Finanční zátěž dopadá rozhodně i na Dopravní podnik. Zmínil i fakt, že po 21. hodině jezdí mnoho vozů prázdných.

Je jim jedno, kolik to bude stát životů, míní Flegr

K situaci se vyjádřil i evoluční biolog Jaroslav Flegr: „Je to projev naprosté bezohlednosti a krátkozrakosti. Podnikům a jejich vlastníkům či zřizovatelům jde jen o snížení nákladů a nezajímá je, kolik peněz to bude stát celou společnost ani kolik to bude stát životů. Není to jenom MHD. Vláda tohle zase totálně zanedbala a vše nechala na sobeckém rozhodování jednotlivých podnikatelských subjektů,“ sdělil CNN Prima NEWS.

Chyba je ale podle jeho slov i na státu. „Chápu, že podniky mají povinnost hájit zájmy majitelů s péčí řádného hospodáře, ale tohle mělo být ošetřené na centrální úrovni,“ dovysvětlil.

Flegr se pozastavil i nad tím, proč by člověk měl dodržovat například opatření v práci, když stejně při cestě domů jde do dopravního prostředku, kde se musí mačkat na jiné lidi.

„V situaci, kdy jsou české nemocnice na pokraji totálního kolapsu a ve společnosti panuje zcela přirozená obava o zdraví, je jakékoliv omezení MHD dílem nezodpovědného přístupu zástupců města, především primátora samotného a jeho náměstka za dopravu,“ napsal dopravní expert Ondřej Matěj Hrubeš na svém webu MHD86.

Podnik však potvrdil, že lidé za aktuální situace cestují více oproti minulé vlně koronaviru.

Autor: Ivan Glaser



Související články