Už víme, co definuje sexistickou reklamu. Jedna společnost to za ni pěkně schytala

od Nikola Jaroschová
< 1 minuta čtení
pusa peri
Zdroj: Puppy 4/Shutterstock.com

Nejvyšší správní soud potvrdil padesátitisícovou pokutu pro společnost Zastavárna Index za to, že měla na plakátech polonahou ženu, která nijak nekorespondovala s nabízenými produkty či službami. Taková reklama je podle rozsudku diskriminační a sexistická.

Reklamu společnosti Index, která na letácích a plakátech využívá polonahou ženu bez jakékoliv souvislosti s nabízeným sortimentem, již dříve odsoudil krajský soud. Jeho rozhodnutí dnes potvrdil Nejvyšší správní soud, který zavrhl kasační stížnost na jeho rozsudek.

Ukazuje ženu jako sexuální objekt

Nejvyšší správní soud potvrdil rozhodnutí krajského soudu a reklamu Zastavárny Index označil za diskriminační a sexistickou.

Soudům vadilo, že polonahá žena nijak nesouvisí s nabízeným zbožím či službami, ale má za účel pouze zaujmout s tím, že zneužívá postavení ženy.

„Jde o tzv. sexistickou reklamu využívající ženy jako pouhého sexuálního objektu, přičemž taková reklama je projevem diskriminace na základě pohlaví,“ stojí v rozsudku.

Společnost bude tedy bude muset za distribuci těchto letáků zaplatit pokutu ve výši 50 tisíc korun. Zastavárna zastoupená advokátkou Evou Grabarczykovou se hájí tím, že jde o zásah do svobody projevu.

NSS se však odkázal na zákon o regulaci reklamy a uvedl, že letáky společnosti nebyly v zásadě s dobrými mravy a že reklama snižuje lidskou důstojnost a diskriminuje ženy, tudíž tuto reklamu lze omezit.

Opakované problémy

Spoluzakladatelka anticeny Sexistické prasátečko za nejvíce sexistickou reklamu Petra Havlíková vnímá rozsudek jako přelomový, protože se podařilo dostat pojem „sexistická reklama“ do právního světa.

„Naším cílem bylo ten pojem dostat do povědomí veřejnosti a rozsudek ukázal, že se nám ho podařilo vnést i do právního světa,“ uvedla Havlíková podle serveru iDnes.

Společnost Index měla s obsahem svých reklam problémy již v minulosti. V roce 2016 musela za jinou reklamu s polonahou ženou platit též pokutu ve výši 50 tisíc korun, o rok později pak dokonce 80 tisíc.

Autor: Petr Hejčl



Související články