Zahraniční velvyslanci prosí ČR: Zachovejte druhý povinný jazyk na školách

od Šárka Cvrkalová
2 minuty čtení
zaci na zakladni skole
Zdroj: Shutterstock

Ministerstvo školství začalo už v polovině června řešit možnost, že by se žáci na základních školách nemuseli povinně učit dva cizí jazyky, ale pouze jeden. Tento problém ale vyvolal debaty nejen v Česku, ale také u zahraničních velvyslanců. Zástupci Německa, Itálie, Francie a Španělska tak poslali Novinkám společný dopis, ve kterém žádají, aby byl povinný druhý jazyk dále zachován.

V současné době se žáci učí povinně anglicky, u druhého jazyka pak mají na výběr. Nejčastější volbou je němčina, dále se ale mohou učit i italsky, francouzsky a španělsky. To by se teď ale mělo změnit. Žáci by se druhý jazyk učili pouze v případě, že by sami chtěli.

„Podstatou našeho návrhu je, že chceme žáky zodpovědné a zároveň motivované k celoživotnímu vzdělávání. A věříme, že toho nedosáhneme tak, že je budeme nutit do dalšího cizího jazyka,“ uvedl pro Seznam Zprávy ředitel odboru základního vzdělávání ministerstva školství Michal Černý.

České školy jsou ve velkém pro

Ministerstvo školství se už v červnu odkázalo na školy, ve kterých k situaci dělalo průzkum. Z toho vzešla jasná odpověď: 78 procent základních škol je pro zrušení povinné výuky druhého cizího jazyka. Tento trend již v dubnu potvrdila pro Přehledně24 i Stefanie Kovářová, učitelka českého a německého jazyka na Základní škola T. G. Masaryka v Praze 12: „Spousta dětí ve školách má různé poruchy učení a druhý jazyk je prostě nad jejich síly, špatné známky pro ně tak mohou být zdrojem frustrací.“

„Nemohou všichni umět všechno stejně. Podle nás je třeba rozvíjet individuální možnosti každého jednotlivého žáka,“ řekl vedoucí expertního panelu ministerstva školství Jan Jiterský. Experti se navíc podle webu Zprávy Aktuálně shodli, že v Česku nejsou k dispozici žádná data o dosavadním fungování výuky druhého cizího jazyka.

Podle Jitky Kolářové z asociace metodiků by se v budoucnu měl druhý jazyk ale vyučovat povinně. Chtěla by pouze, aby se změnila metodika studia. „Je třeba odstoupit od drilování gramatiky a slovní zásoby a brát cizí jazyk jako prostředek k pochopení jazykových a kulturních odlišností,“ říká pro Zprávy Aktuálně.

Zahraničí prosí: Nechte povinný druhý jazyk zavedený

V otevřeném dopisu se k situaci vyjádřili velvyslanci zemí, kterých se situace týká. Ti Českou republiku žádají, aby druhý povinný jazyk zachovala. „Překvapuje nás, nakolik jsou navrhovaná řešení vzdálená zjištěnému stavu,“ píše se v dopisu.

„Mají-li prý čeští žáci s učením se druhému cizímu jazyku problémy a dosahují-li prý nedostatečných výsledků, měla by být tato výuka vyhrazena pouze motivovaným žákům a od výuky pro ostatní by se mělo upustit? Nebylo by lepší spíše zkoumat možnosti, jak zlepšit její kvalitu?“ ptají se velvyslanci.

„V době, kdy se Česká republika ujala předsednictví Rady Evropské unie, by tento návrh byl v přesném protikladu k volbám, jež sdílí a podporuje většina států v Evropě,“ dodávají. Závěrem pak žádají o možnost dalšího jednání s českým ministerstvem školství.

„Vícejazyčnost je jedním ze základních kamenů naší evropské sounáležitosti: je třeba ji podporovat povinnou výukou od co nejnižšího věku v zájmu toho, abychom naší mládeži nabídli co nejvíce příležitostí. Úspěch a demokratizace programu Evropské unie Erasmus je toho příkladem,“ končí dopis, na jehož konci jsou podepsání Andreas Künne za Německo, Ángel Lossada Torres Quevedo za Španělsko, Alexis Dutertre za Francii a Mauro Marsili za Itálii.

Zdroj: Novinky, Přehledně24, Zprávy aktuálně, Seznam zprávy

Autor: Šárka Cvrkalová



Související články