Loď naložená uhlím dorazila do Česka. Austrálie chce pomoci Ostravsku

od Raina Tomanová
2 minuty čtení
tezba uhli konec
Zdroj: ADOLF HORSINKA / MAFRA / Profimedia

V sobotu ráno se do Děčína dostala loď, která je naložena černým uhlím. Připlula až z Austrálie, jak uvedla Česká televize. Přitom doposud se uhlí dostávalo do Česka vlaky.

ČR Cargo musí kvůli výlukám zkoušet jiné možnosti, jak uhlí dopravit do České republiky. Černého uhlí je nedostatek právě na Ostravsku, kam uhlí poputuje. Hutě jsou na něm závislé, a tak se musí dovážet.

Na loď se vešlo asi 1 100 tun černého uhlí

Uhlí dorazilo z nizozemského Rotterdau do Děčína na lodi společnosti EVD, odkud se pak naložilo na vlak. „Je to první zkušební jízda, aby si zákazník ověřil, že tato cesta funguje a umíme to,“ řekl České televizi spolumajitel EVD Lukáš Hradský. Jedná se podle něj o přelomovou zakázku, přitom se uhlí vozilo po Labi zcela běžně, ale opačným směrem.

Nový způsob přepravy je podle serveru Zdopravy.cz sice pomalejší, ale zase levnější. Dříve vlaky jezdily přímo z Rotterdamu. ČD Cargo zkouší právě lodní dopravu, protože se mohou objevit komplikace na trati mezi Německem a Českem.

K novým možnostem se vyjádřil pro Zdopravy.cz také předseda ČD Cargo Tomáš Tóth. „Dosud jsme zákazníkům vozili uhlí přímo z Rotterdamu. Je to první vlaštovka, pokus, jak z části alternovat letos plánovanými výlukami omezený železniční úsek Děčín – Bad Schandau a případně i výluku v samotném přístavu.“

Kapacita vlaků nestačí, těžba uhlí u nás skončí

V dnešní době už nestačí kapacita vlaků, takže se musí najít alternativní trasa, která bude bezpečná. Navíc kraj nebude závislý na jedněch kolejích, jak řekl České televizi náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Uncka.

Uhlí, které sem připlulo na lodi, ale není vhodné pro teplárenství nebo energetiku. Je to metalurgické koksovatelné uhlí, ze kterého se následně vyrobí surové železo a ocel. V ocelářství je uhlí nenahraditelnou surovinou.

Černé uhlí v České republice produkuje pouze společnosti OKD, kde ale těžba pomalu končí, protože už se nevyplatí. Firma tak těží už pouze v jednom dole, Dole ČSM, kde bude těžba pokračovat ještě do konce letošního roku. Co bude dál, nikdo netuší, ale uhlí se pak bude pouze dovážet.

Zdroj: Zdopravy.cz, ČT24

Autor: Raina Tomanová



Související články