Tisíce Britů se zdráhají chodit do práce, nezbývají jim totiž peníze na základní hygienické produkty

od Lenka Komárková
2 minuty čtení
sprcha hygiena
Zdroj: Shutterstock

Ve Velké Británii se někteří z tamějších obyvatel stydí chodit do práce. Průzkum YouGov ve spolupráci s charitativní organizací Hygiene Bank uvádí, že 12 % respondentů se vyhýbá chození do práce z důvodu takzvané hygienické chudoby. Tento problém údajně trápí až přes tři miliony britské populace. Britům podle průzkumu na hygienické potřeby nezbývají finance, protože ostatní poplatky jsou čím dál vyšší.

Až čtvrtina z 2200 respondentů tohoto průzkumu se musí obejít bez toaletního papíru nebo mýdla, píše server Novinky. V průzkumu je dále zmíněno, že 62 % rodičů se musí rozhodnout jestli hygienické produkty koupí pro sebe, nebo své děti.

Až 65 % tázaných navíc potvrdilo, že pro ně jsou hygienické produkty cenově nedostupné z důvodu zvýšených poplatků za plyn a vodu.

Hygienická chudoba a vliv ekonomické krize

Britská stanice Sky News hygienickou chudobu diskutovala s širokou veřejností, která se s krizí potýká. Jeden z respondentů uvádí, že tento problém vyvolává úzkost a zvyšuje úroveň strachu, protože lidé nevědí, co přijde dál. Matky se například svěřují, že se rozhodují mezi použitím pasty a zapnutím topení. „Zatím nechci zapínat topení, ale mým dětem už je zima,“ říká jedna z nich.

Nedávno zveřejněné údaje Národního statistického úřadu v Británii ukázaly, že 45 % dospělých, kteří platí účty za energie, si je mohou stěží dovolit. Číslo se od června tohoto roku zvedlo o 5 %.

Stanice Sky News také na svém webu udává, že cena nejlevnějšího zboží v supermarketu vzrostla o 17 %. V průzkumu se korespondenti vyjádřili, že jejich prioritou jsou poplatky za energie, poté jídlo, a hygiena je až na posledním místě.

Sky News se také po zveřejnění informace o průzkumu hygienické chudoby na svém twitteru setkala s reakcí veřejnosti, která tuto skutečnost zamítá. Většina komentujících se domnívá, že cena produktů není tak vysoká a že jde spíše o snahu lidí pracovat. Jeden z komentujících například zmiňuje, že cena mýdla je i méně než jedna libra, a neexistuje tedy žádná výmluva, proč nebýt čistotný.

V průzkumu se ovšem objevují protiargumenty. Jeden z nich například tvrdí, že nákup levnějších produktů horší kvality má často negativní následky, jako jsou rozcuchané vlasy, bolesti zubů a vyrážky.

Nejčastěji tak prý v obchodech respondenti oželí gely na holení, prací prášky a deodoranty. Zaměstnanci charity pak prý nejvíce pomáhají mladým matkám. „Nejžádanějším produktem jsou plenky a spousta hygienických potřeb pro matky a jejich děti. Třeba sprchové gely a zubní pasty,“ zmiňují.

Hygienická chudoba a její dopad na zdraví člověka

Nejhorším dopadem hygienické chudoby je podle průzkumu dopad na psychické zdraví člověka. Polovina lidí v hygienické chudobě uvedla, že tento problém v nich vyvolává pocit úzkosti a deprese. 39 % respondentů se dokonce stydí chodit do společnosti nebo vidět své přátele.

Průzkum také zmiňuje, že se lidé vyhýbají setkání s rodinou a cítí se izolovaní. „Snižuje to sebevědomí, ale především to ovlivňuje jak se na tyhle lidi dívá široká veřejnost a soudí je,“ vyjadřuje se v průzkumu zaměstnanec charity.

S nárůstem životních nákladů také probíhá nárůst chudoby. A narůst životních nákladů vyvíjí větší tlak na domácnosti ve Spojeném království. „Je absolutně nezbytné, aby tato skrytá krize byla odhalena a byla vedena kampaň za smysluplnou změnu,“ napsala Lizzy Hall, zakladatelka The Hygiene Bank.

Zdroj: Sky News, Novinky, The Hygiene Bank, Twitter

Autor: Lenka Komárková



Související články