Na Čechy dolehla inflace ve všech směrech. Více šetří a nakupují především ve slevách

od Šárka Cvrkalová
3 minuty čtení
letaky
Zdroj: Shutterstock

Inflace doléhá na všechny Čechy a lidé se snaží šetřit, jak mohou. Jak ukazují nedávné průzkumy, mnoho osob nechce v zimě omezovat topení, a raději tak utrácejí méně za zábavu, ale také oblečení i jídlo. S tím souvisí i fakt, že daleko více začali Češi využívat slevové reklamní letáky.

Velká část českých rodin nakupuje v současné době především ve slevách. Ačkoli si i nadále hlídají reklamní letáky spíše lidé důchodového věku a maminky s dětmi, fenomén nákupů ve slevách se podepsal kvůli inflaci i na zbytku společnosti, uvádí TV Nova.

Podle serveru je někdy problémem to, že lidé dokonce dbají více na cenu než na kvalitu. Web uvádí, že 9 z 10 lidí pořádaného průzkumu denně sleduje letáky a podle nich se rozhoduje, kde bude nakupovat. A to jak drogerii a oblečení, tak také potraviny.

Až 60 % z daného zboží ve slevách

Podle Seznam Zpráv se letos hodnota zboží, pořízeného ve slevách, přehoupla přes hranici 60 procent. Uvádí to společnost NielsenIQ, která zaznamenala velkou změnu především při prodeji alkoholických nápojů.

„Mezi tradičně nejvíce promované kategorie patří nápoje, zejména pak ty alkoholické. U tvrdého alkoholu podíl promocí v první polovině letošního roku překročil 75 procent, pivo se této hranici poměrně rychle blíží,“ uvedla komerční ředitelka NielsenIQ Romana Duníková.

Její slova potvrzují i sami spotřebitelé. „Poslední dobou nakupujeme s manželkou ve slevách hodně. Jelikož pivo musí být v lednici kvůli návštěvám neustále, kdykoli vidíme v obchodě akci, vezmeme ho. To samé platí u jiných alkoholických nápojů,“ říká pro Přehledně24 šestatřicetiletý Libor z Kolína.

Nejvíce šetří na základních potravinách

Duníková uvádí, že ještě vyšší promoční tlak než u alkoholických nápojů zaznamenala společnost u kategorie másla a margaríny, kde ve stejném období více než 80 procent tržeb připadalo právě na zboží v promoci. Lidé dále šetří také na drogerii, kde jsou ve slevách kupovány především deodoranty a výrobky pro péči o děti.

„Ještě před rokem jsem se smál tomu, že letáky jsou pro důchodce, nebo maminy s velkou rodinou. Letos si ale poctivě hlídám každou reklamu, co mi přijde do schránky. Máslo kupuji zásadně ve slevě, stejně tak olej,“ přiznává čtyřiadvacetiletý student Kamil.

Češi šetří podle obchodníků ale i v dalších oblastech. „Prací prášky, toaletní papíry, instantní káva nebo značkové pleny jsou kategorie, u nichž zákazníci v současné době nakupují zboží téměř výhradně ve slevě,“ popsal mluvčí společnosti Tesco Michal Kuzmiak.

Pro Přehledně24 měnící se trendy okomentoval i Zdeněk, asistent prodeje v Kauflandu. „Rozhodně lze vysledovat měnící se trendy. Například i běžné rodiny začaly nakupovat do zásob věci ve slevě. Dříve tyto velkonákupy byly fenoménem Vietnamců nebo obchodníků asijského původu. Nyní to můžeme vidět i u běžných zákazníků převážně u trvanlivého zboží, avšak poslední dobou přibývají i takovéto nákupy u netrvanlivých potravin. Tam ovšem lidé riskují, že vytvořené zásoby nestihnou spotřebovat a následně je vyhazují, čímž to v podstatě má opačný účinek.“

„Druhým signifikantním znakem, který se v posledním období vytvořil, je navrácení se k objíždění více obchodů během dne. Tento druh zábavy byl v období blahobytu (tedy před současnou krizí) na ústupu, tzn. lidé raději než nakupovat zboží v akci upřednostňovali nakoupit vše na jedno místě nezávisle na slevách,“ vysvětluje dále pro Přehledně24 své zkušenosti Zdeněk.

A pokračuje: „Takovéto nákupy sice nešetřily finance, ale zato ušetřily čas, který v té době byl pro mnoho zákazníků cennější. Nyní ovšem vidíme nákupní košík plný letáků z konkurenčních marketů a nejednou se mi stává, že lidé v nevědomí, v jakém obchodě právě nakupují, mi předkládají na pokladně k naskenování věrnostní karty Penny či Tesca a až po mém upozornění si vlastně uvědomí, v jakém obchodě právě nakupují.“

Jak uvádí web společnosti STEM, pro Čechy je hlavní cena i v případě oblečení. „Rozhodně teď s rodinou častěji nakupujeme na tržnicích nebo v secondhandech. Zcela nové značkové oblečení si pořídíme málokdy. Neřekla bych, že se ceny v tomto odvětví až tak změnily, potřebujeme ale peníze ušetřit, abychom je mohli využít jinde,“ říká pro Přehledně24 paní Hana, maminka tří dětí .

Zdroj: Přehledně24, TV Nova, Seznam Zprávy, STEM

Autor: Šárka Cvrkalová



Související články