Obyvatelé Prahy 1 jsou nespokojeni s dopravou i Airbnb. Hřib by dopravu v centru rád zklidnil

od Soňa Jiroutová
2 minuty čtení
Zdenek Hrib
Zdroj: Radek Vebr / MAFRA / Profimedia

Organizace PAQ ve spolupráci s NMS Market provedla výzkum spokojenosti obyvatel s životem na Praze 1. Z výsledků vyplynulo, že největší problém vidí obyvatelé v dopadech turismu či přehlcení tranzitní dopravou. Souhlasí s nimi i náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib, který by chtěl pokračovat ve zklidňování dopravy v rámci Prahy 1.

Aktuálního výzkumu se zúčastnilo 759 obyvatel Prahy 1 a dále pak 1 053 obyvatel Prahy.

Občany Prahy 1 trápí Airbnb

„Celková spokojenost s životem v Praze 1 je nižší než ve zbytku Prahy. Na 80 % obyvatel chce v Praze 1 sice zůstat, stěhování do městské části by ale známým doporučila jen necelá polovina,“ uvádí autoři výzkumu.

Obyvatelům Prahy 1 se zejména nelíbí velké množství Airbnb bytů, tranzitní doprava a málo parkovacích míst pro rezidenty.

Velké množství bytů nabízejících Airbnb má dle obyvatel Prahy 1 dopad na celou městskou část, a to zejména s ohledem na velkou fluktuaci turistů využívajících tyto služby.

„Podle téměř poloviny dotázaných provozuje někdo ze sousedů Airbnb. Podobné služby by vůbec neregulovalo pouze 8 % lidí, naopak 27 % by bylo pro úplný zákaz,“ vyplývá z výzkumu.

Tranzitní doprava vadí většině obyvatel

Dalším velkým problémem na Praze 1 je dle občanů tranzitní doprava a parkování nerezidentů. V této městské části kvůli těmto zmíněným problémům chybí parkovací místa a vznikají zde často zácpy.

Více než 66 procent obyvatel by proto bylo pro zvýšení poplatků za parkování v modrých zónách, a to zejména pro auta úřadů, ambasád a provozoven.

Právě doprava v historické části hlavního města je velkým a ožehavým tématem, které velmi často komentuje i současný náměstek hlavního města pro dopravu Zdeněk Hřib na svém facebooku.

Řešením, které nabízí, je například využívání tramvajových spojů, ale i k tomuto tématu podal Hřib vysvětlení.

Podle bývalého primátora je problémem, že linky nejsou dostatečně propojené, a tedy je pro všechny pohodlnější vzít to zajížďkou do centra. To poté vede k zácpám, na které si občané stěžují.

Aktuálně se ukončují opravy tramvajové trati na Malé Straně a z vyjádření Hřiba na jeho twitteru vyplývá, že jsou důkazem, že lze zklidnit dopravu i zde.

„Teď v souvislosti s dopravními uzavírkami kvůli opravě tramvajové trati se zase hodně mluví o možnosti zklidnění Malé Strany. Ukázalo se totiž, že žádné výrazné dopravní komplikace nenastaly,“ napsal náměstek pro dopravu.

Zklidnění centra má své zastánce i odpůrce

Hřib proto uvažuje o tom, že by došlo ke zklidnění Malé Strany zrušením tranzitní dopravy v této oblasti. Také se hovoří o zavedení oblastí s třicetikilometrovou rychlostí, o což žádali i aktivisté během své blokace magistrály.

„Malá Strana bez aut je nádherná. Prosím, pojďme se posunout kupředu a už je tam nevracet. Kdy se to podaří?“ napsal jeden ze zastánců takového řešení na facebooku.

Toto řešení má samozřejmě i své odpůrce z řad řidičů, kteří upozorňují na to, že Praha je velkoměsto, do kterého auta patří.

„Ty auta vám ekopacientům asi hodně leží v žaludku… Zapomínáte pořád, že Praha je velkoměsto, které je přirozeně rušné. Není to venkov, který je klidný a kde je aut málo,“ reagoval například jeden z kritiků zklidnění Malé Strany.

Zdeněk Hřib se ale ukázal jako poměrně přesvědčivý, pokud jde o prosazování stanovených záměrů, a tedy se opravdu možná časem historická část Prahy více otevře lidem a uzavře vozidlům.

Zdroj: PAQ Research, CNN Prima newsFacebook, Twitter, Přehledně24

Autor: Soňa Jiroutová



Související články