Opravy Barrandovského mostu pokračují. Stavaři museli použít speciální beton, prodlouží mostu život až o 200 let

od Markéta Krejčí
2 minuty čtení
Barrandovsky most
Zdroj: MICHAL RŮŽIČKA / MAFRA / Profimedia

Oprava jedné z nejdůležitějších pražských tepen, Barrandovského mostu, dál pokračuje. Náročné stavbě se ovšem nevyhýbají různé komplikace. Nyní dělníci zjistili, že je původní vrstva asfaltu vyšší, než se předpokládalo. Řešit se to bude použitím speciálního betonu, ten stavbu sice neprodlouží, ale zato prodraží.

Barrandovský most vedoucí přes Vltavu patří k té nejvytíženější dopravní komunikaci v Praze a denně přes něj projíždí kolem 140 000 vozidel. Jeho rekonstrukce je rozdělena do 4 etap, které budou probíhat až do konce roku 2025. První etapa začala 16. května 2022 a skončit by měla v září letošního roku.

Muselo se frézovat více do hloubky

Během komplikovaných oprav došlo přirozeně k mnoha změnám. Dělníci například museli frézovat povrch mostu mnohem hlouběji, než bylo původně plánováno. Důvodem byla silnější vrstva asfaltu. Tato skutečnost pak změnila podstatnou část plánované stavby.

„Bylo proto nutné navrhnout upravenou niveletu mostovky a skladbu jejího vyrovnání ultra vysokohodnotným betonem. Všechny navazující práce, zejména na vybavení mostu, bylo nutné projektovat znovu,“ řekl podle ČTK Martin Ředina, zástupce společnosti, která rekonstrukci provádí.

Použije se zcela nová technologie

Firma se tak rozhodla použít místo klasického betonu speciální takzvaný UHPFRC beton, jehož součástí je také rozptýlená výztuž. Tento materiál má mnohem vyšší životnost než klasický beton, píše se ve zprávě na stránkách k rekonstrukci mostu.

„Trvanlivost tohoto speciálního betonu je více než 200 let. Je extrémně pevný a je tak ideální pro velmi zatížené konstrukce, což Barrandovský most bezpochyby je,“ doplnil ještě Ředina.

To potvrdil i náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr, navíc uvedl, že je s firmou dohodnuto, že tato změna stavbu žádným způsobem neprodlouží.

„Chceme most opravit co nejlépe a využít všechny moderní technologie, které nabízí 21. století (…) Zároveň uděláme vše pro to, abychom všechno stihli v termínu, tedy 2. září. Od příštího týdne nasazujeme i třetí noční směnu,“ vysvětlil na tiskové konferenci podle deníku Metro Scheinherr.

Firma musí najmout více dělníků

K prodloužení oprav by tak dojít nemělo. Už nyní je ale jasné, že se stavba oproti původnímu plánu prodraží. O kolik však zatím jasné není. Původní rozpočet na všechny tři roky byl stanoven na 594,5 milionu korun.

Aby se vše stihlo v termínu, budou práce probíhat ve dne i v noci. Nejprve tam ale musí stavební firma nainstalovat speciální osvětlení, které nebude oslňovat řidiče. V současné době pracuje na mostě asi 70 dělníků, podle deníku Metro by to brzy měla být rovná stovka. Momentálně ale práce komplikují velká vedra.

Zdroj: ČTK, Metro, Barranďák, Přehledně24

Autor: Markéta Mladá



Související články