Elon Musk po koupi Twitteru zavedl první poplatek. Uživatelé jej kritizují

od Lenka Komárková
2 minuty čtení
elon_musk
Zdroj: Profimedia

Známý obchodní magnát Elon Musk oznámil na Twitteru svůj plán zpoplatnění funkce ověření identity. Musk plánuje za funkci, která doteď byla využívána zdarma, účtovat 8 dolarů měsíčně. Pokud někdo doposud ověření měl, bez zaplacení mu nezůstane.

Oznámení přišlo několik dní poté, co nejbohatší muž světa převzal výhradní kontrolu nad tímto gigantem sociálních médií ve sporném obchodu za 44 miliard dolarů. Po převzetí společnosti Musk vyhodil vedoucí manažery včetně generálního ředitele Paraga Agrawala, a stal se tak jediným ředitelem společnosti, uvedl The Guardian.

Podle webu The Verge dal zaměstnancům první ultimátum: Dodržte termín zavedení placeného ověřování na Twitteru, nebo se sbalte a odejděte.

Bílá „fajfka“ v modrém kolečku aneb ověřený účet

Ověření identity znamená pro známé osobnosti jistotu, že žádný účet je nemůže napodobit. Tzv. „fajfka“ za jménem nyní bude k dispozici každému, kdo dodá vhodné dokumenty a sumu, kterou Elon Musk nastavil. Tuto funkci doposud využívali kupříkladu herci, politici, spisovatelé nebo novináři, ale nepochybně i Elon sám.

Muskův návrh platit měsíčně za ověřený účet se setkal s velkou kritikou široké veřejnosti. Vyjádřili se k němu dlouhodobí uživatelé Twitteru s miliony sledujících, jako například spisovatel Stephen King. „20 dolarů měsíčně, abych měl stále vedle jména odznáček?“ napsal na síti , načež následovaly nadávky s vyjádřením nesouhlasu. „Měli by platit oni mně,“ doplnil.

Elon vzápětí odpověděl Kingovi potvrzením návrhu na zpoplatnění ověření účtu. „Potřebujeme nějak zaplatit účty! Twitter se nemůže zcela spoléhat na reklamu,“ řekl. „A co 8 dolarů?“ podal návrh.

Po kritické reakci uživatelů na původní návrh platby dvaceti dolarů měsíčně se skutečně Musk rozhodl nabídnout kompromis a cenu snížil na 8 dolarů. Měnit své rozhodnutí ale rozhodně nehodlá a na svém twitterovém účtu se o dočasném systému ověření vyjádřil jako o „hovadině“ a následně dodal: „Moc všem! Modrá za 8 dolarů měsíčně!“

V tomto samém vláknu Elon uvedl, že předplatitelé nové služby budou mít také prioritu v odpovědích, zmínkách a vyhledávání, což je podle něj „nezbytné k poražení“ spamových účtů. Uživatelé také uvidí o polovinu méně reklam a budou moci zveřejňovat dlouhé video a zvukové klipy.

Co bude s Twitterem dál?

Tato změna je součástí celkového plánu nových změn pro Twitter poté, co ho Musk převzal. Přestože podle BBC podnikatel uvedl, že novými pravidly je potřeba zabránit spamu a podvodům, jeho činy by potenciálně mohly vést k problému rozeznat spolehlivé zdroje a dezinformace.

Toto pro BBC potvrdil bývalý šéf politické komunikace pro Twitter But Nu Wexler. „V době, kdy se mnoho platforem potýká s problémem dezinformací, je ověřovaná identita jedním ze způsobů, které novináři, akademičtí vědci a někteří uživatelé používají k odfiltrování dezinformací nebo nekvalitních informací,“ řekl.

Zároveň se Musk podle BBC hodlá vyvarovat závislosti Twitteru na reklamách, čímž vyvrací další obavy uživatelů. The Guardian uvádí, že reklama, která bude podle plánů omezena u předplatitelů ověřené identity, představuje 90 % ročních příjmů Twitteru ve výši 5 miliard dolarů.

Spousta společností se tak momentálně zdráhá reklamu na této síti mít, dokud nebude přesněji jasné, jak se její sdílení se změnami vyplatí.

Zdroj: The Guardian, BBC, The Verge, Twitter, Přehledně24

Autor: Lenka Komárková



Související články