Letošní ročník World Press Photo vyhrál snímek dětských hrobů

od Veronika Holcová
2 minuty čtení
world press photo
Zdroj: World Press Photo

Ceny nejprestižnější mezinárodní soutěže o nejlepší reportážní fotografii jsou rozdány. Poprvé v historii vyhrál snímek, na kterém není člověk. Přesto je fotografie nesmírně výmluvná a závažná. Výsledky jsou uvedené na webových stránkách soutěže.

Snímek červených šatů pověšených na kříži s duhou v pozadí. Dechberoucí fotografie připomíná oběti nucené asimilace indiánských potomků ve městě Kamloops v Britské Kolumbii.

Právě zde totiž sídlila Indiánská rezidenční škola, která byla součástí celokanadské sítě. Fyzické tresty a špatné hygienické podmínky si vyžádaly mnoho obětí, jejichž výše jsou nejasně odhadovány mezi jednotkami a desítkami tisíc.

Fotografii pořídila kanadská fotografka Amber Bracken pro list The New York Times a pojmenovala ji Kamloops Residential School. Kříže byly podél cesty vztyčeny poté, co zde bylo v květnu loňského roku objeveno celkem 215 neoznačených dětských hrobů.

Žurnalistická soutěž oceňuje fotografy již od roku 1955, Amber Brecken je ale teprve pátou ženou, která v této prestižní soutěži získala titul za fotografii roku. Před ní to byly Françoise Demulderová (1977), Dayna Smithová (1999), Lara Jo Reganová (2001) a Jodi Bieberová (2010).

„Je to ten druh fotografie, který se vám vryje do paměti. Vzbuzuje svým způsobem smyslovou reakci. Téměř jsem slyšela to ticho v této fotografii, tichý okamžik celosvětového zúčtování s historií kolonizace, nejen v Kanadě, ale po celém světě,“ cituje šéfku mezinárodní poroty Renu Effendi server iDNES.

Požáry jako záchrana lesů

World Press Photo má několik kategorií, v nichž jsou fotografie oceňovány. Do letošního 65. ročníku se přihlásilo 4066 fotografů s celkem 64 823 snímky.

Cenu za nejlepší sérii získal soubor australského fotografa Matthewa Abbotta nazvaný Saving Forests with Fire. Ten ve svých snímcích zachytil Aborigince zakládající drobné strategické požáry, které pomalu spalují podrost a tím předchází velkým ničivým požárům.

„Série byla tak dobře poskládaná, že si ty fotografie neumím představit samostatně. Díváte se na to jako na celek, jako na souvislé vyprávění,“ uvedla Effendi.

Změny v organizaci

Oproti minulým ročníkům byl ten letošní opravdu revoluční. Fotografové se museli rozloučit s mnoha různými kategoriemi, na které byli zvyklí z minulých let, jako byly například Aktualita, Problémy dnešní doby, Reportáž, Příroda, Portrét nebo Sport.

Zůstaly jim k dispozici jen čtyři: Jednotlivý snímek, Série, Dlouhodobý projekt a takzvaný Open Format.

Nyní se fotografie vydají na cestu kolem světa, kde budou jako již tradičně vystavovány a představeny široké veřejnosti. U nás se výstava World Press Photo koná pravidelně během června na Staroměstské radnici v Praze.

Čekání si můžete ukrátit návštěvou české varianty soutěže Czech Press Photo, která je k vidění až do října v Národním muzeu v Praze.

Zdroj: WolrdPressPhoto, ČTK, Aktuálně, iDNESCzechPressPhoto

Autor: Veronika Holcová



Související články