V Německu zkoušejí zavést maximální rychlost 30 km/h. Jak by se vám to líbilo u nás?

od Raina Tomanová
2 minuty čtení
omezeni rychlosti
Zdroj: Profimedia

V některých německých městech se rozhodli změnit maximální rychlost. Není to ale navýšení, nýbrž snížení. V Lipsku nebo Hannoveru se připojili k plošnému testování limitu 30 km/h. Další informace přinesl server Aktuálně.cz.

Německá města se připojila k „Městské iniciativě tempo 30“ a chtějí testovat tento rychlostní limit na svých silnicích. K projektu se možná připojí ještě další města. V rámci testování se limit zavede všude, výjimku budou mít některé hlavní silnice. A co je cílem takového omezení na silnicích?

Výsledky mají ukázat, jaký to bude mít vliv na MHD

Německo si od tohoto kroku slibuje hlavně získání dat, díky kterým bude vědět, jak bude omezení zasahovat do jízdních řádů MHD, a také se očekává zvýhodnění cyklistických opatření, která země zavedla. Hlavním důvodem je omezení rychlosti v obydlených oblastech, kde většinou řidiči nehledí na to, že je tam povolená maximální rychlost.

Německé zákony se pak budou podle výsledků opravovat. Je tedy možné, že se 30km/h úspěšně ujme a zavede se plošně nejen z dopravního, ale také ze společenského nebo ekologického hlediska. Alespoň tak to tvrdí Německý svaz měst. Řidiči z toho ale nadšení nejsou, nicméně města uvedla, že to není zaměřené proti nim.

Nemělo by dojít k žádným výkyvům na silnicích, jako je omezení plynulosti dopravy, ale doufá se, že se zkvalitní život. Bezpečnost chodců by měla být výrazně vyšší stejně jako u cyklistů, kteří jsou často řidiči ohrožováni. Dalšími plusy mají být čistější vzduch a nižší hlučnost, což by pomohlo obyvatelům, kteří mají domy blízko frekventovaných silnic.

Každé město by si mělo rozhodovat o limitu samo

Cílem této akce není to, že Německo dopadlo jako Španělsko. Nechtějí zavést třicítku jako limit ve městě. „Chceme, aby města měla možnost udělat svoje vlastní rozhodnutí o rychlostním limitu a zkoušet nejrůznější modely,“ uvedl starosta Lipska Burkhard Jung. Podle něj mají mít města a obce možnost rozhodnout si, jaké rychlosti si zavedou.

Španělsko má sice zavedenou třicítku, ale také to není všude. Omezení rychlosti na 30 km/h platí od letošního května na silnicích s jedním pruhem v každém směru. Může se to zvýšit na padesátku, ale samosprávy by musely instalovat dopravní značky. Padesátka ale zůstala v ulicích, kde jsou dva a více pruhů v každém směru.

Na většině městských bulvárů je tedy i nadále povolená až padesátikilometrová rychlost. Třicítka tu platí pouze „hlouběji v zástavbě“, a to hlavně kvůli bezpečnosti chodců a cyklistů. Jaké výsledky bude mít zavedení třicítky na německých silnicích, se teprve uvidí. V České republice by s tím mnoho řidičů nesouhlasilo, protože už nyní jsou slyšet hlasy, že povolená padesátka v obcích a městech je mnohdy málo.

Na německých dálnicích se přitom může jezdit neomezenou rychlostí. Jsou vzorem pro ostatní státy, protože jsou bezpečné. Zelení by chtěli rychlostní limit zavést, pokud se dostanou do vlády. Chtějí tím podpořit životní prostředí a snížit nehodovost, která je už tak v Německu na nízké úrovni.

Zdroj: Aktuálně.cz

Autor: Raina Tomanová



Související články