Světové galerie se obávají útoků na umělecká díla. Zpřísňují prohlídky a zvyšují vstupné

od Veronika Holcová
3 minuty čtení
galerie_milano
Zdroj: KrimKate / Shutterstock

Poslední měsíce se stalo velkým trendem přilepit se k uměleckému dílu nevyčíslitelné hodnoty na protest před klimatickými změnami. Naštěstí většina děl z útoku aktivistů zatím vyvázla bez větších poškození, galerie se ovšem podobných akcí obávají.

Dle časopisu Forbes například Itálie zvažuje zvýšení ceny vstupného do svých muzeí a galerií. Ceny vstupenek se mohou zvýšit za účelem financování dodatečných bezpečnostních a ochranných opatření v kulturních památkách.

K tomuto nápadu je přivedl protest z 18. listopadu, kdy aktivisté v kulturním Fabbrica del Vapore v Miláně zasypali vystavovaný exponát od Andyho Warhola 8 kily mouky. Následně se někteří z protestující skupinky pokusili přilepit k zasypanému exponátu, kterým bylo Warholem pomalované auto BMW M1, jiní členové skupinky obsadili prostor před vystaveným autem.

Lepidlem proti změně klimatu

Za protestem na výstavě v Miláně stojí skupina Ultima Generazione (Poslední generace), která na svém twitteru uvádí, že jsou nuceni jednat, neboť klimatické změny jsou ve světě marginalizovány, nebo dokonce popírány.

„Neustálé útoky a trestné činy, které se stále častěji objevují a poškozují naše umělecké a kulturní dědictví, od nás vyžadují, abychom přehodnotili a posílili úroveň jejich ochrany,“ cituje prohlášení italského ministra kultury Gennaro Sangiuliano web Forbes.

„Tyto útoky nás vedou k okamžitému opatření, počínaje zakrytím všech obrazů sklem. Vzhledem k obrovskému dědictví, které má být chráněno, bude zásah představovat značné náklady pro ministerstvo a celý národ,“ dodal Sangiuliano.

Německo útoky také kritizuje

Německé galerie jsou terčem útoků velmi často, tamní společnost Letzte Generation je velmi aktivní a klimatičtí aktivisté mnohokrát protestovali ve výstavních sálech nebo i v hamburské koncertní síni, jak jsme informovali před časem.

K protestům se vyjadřuje mnoho veřejných činitelů. Většinou se shodují, že forma protestů je zavrženíhodná, ale jejich poslání velmi důležité.

K útokům se vyjádřila také státní ministryně kultury Claudia Roth: „Útoky na nenahraditelná umělecká díla nevedou k větší pozornosti této věci,“ cituje političku web Zeit. „Namísto toho se teď ale hlavní diskuse vede o bramborové kaši, ochranném skle a bezpečnostních opatřeních.“

„Pokud budou akce v této podobě pokračovat, je jen otázkou času, kdy bude umělecké dílo skutečně nenávratně poškozeno,“ upozornila Roth. „Důsledky však již pociťujeme: muzea musí zpřísnit bezpečnostní opatření na úkor dostupnosti umění, na úkor muzeí jako otevřených prostor pro setkávání.“

Prohlášení Mezinárodní rady muzeí

Galerie v České republice zatím žádný podobný incident neohlásily, ovšem dne 15. listopadu Mezinárodní rada muzeí ICOM vydala prohlášení, ve kterém se vyjadřuje k nedávným akcím klimatických aktivistů ve světových muzeích a galeriích. Společnost v něm uznává, že obavy nejen aktivistů z blížící se klimatické katastrofy jsou oprávněné a že chápe výběr muzeí za pozadí těchto klimatických protestů jako důkaz jejich symbolické síly a významu v diskusích o klimatické krizi.

ICOM ovšem upozorňuje na dopad, který by tyto demonstrace mohly mít na práci muzejních zaměstnanců a dobrovolníků, kteří se snaží chránit a propagovat cenné předměty kulturního dědictví pro potěšení veřejnosti.

Výsledkem jsou přísnější pravidla

Ve snaze zabránit útokům na umělecká díla zpřísnila během listopadu bezpečnostní opatření řada evropských muzeí. Národní muzea v Berlíně lze až do odvolání navštěvovat pouze po odevzdání bund a zavazadel v šatně nebo ve skříňkách. To platí i pro Muzeum Barberini v nedaleké Postupimi. K opatřením se odhodlala i další muzea, například Národní galerie v Londýně, Britské muzeum nebo Louvre, uvádí web InfoJet.

„Může být neuvěřitelně těžké ubránit se odhodlanému protivníkovi, který chce nějakým způsobem způsobit škodu,“ cituje Jordana Arnolda, předsedu služeb pro soukromé klienty ve společnosti pro řízení rizik K2, web iDNES.

„V rozsahu, v jakém se náklady na zabezpečení a pojištění začnou plošně zvyšovat, by to mohlo mít hluboký dopad na dostupnost finančních prostředků pro další aspekty provozu muzea,“ doplnil Arnold.

Zdroje: Forbes, Gazetta, Přehledně24, Zeit, ICOM, InfoJet, iDNES, Twitter

Autor: Veronika Holcová



Související články